Friday, November 4

Hadith 32 - Jangan memudaratkan

Di dalam Matan Arba'in (hadith 40) karangan Abu Zakaria Yahya al-Nawawi (meninggal pada 1278) rahimahullah, ada sebuah hadith Rasulullah saw yang masyhur, pendek namun sangat siknifikan maknanya dalam kehidupan kita (hadith ke 32);

"La dhororo wa la dhirar"

(tiada kemudharatan dan tidak boleh memudharatkan)

Prinsip ini yang jelas dalam pendekatan Islam semua aspek. Kita tak mencari mudharat dan dan boleh memudharatkan orang lain.

Prof David Nutt ada mengetuai satu kumpulan penyelidik bebas ke atas sejumlah dadah dan mereka menyimpulkan alkohol merupakan dadah yang paling merbahaya antara dadah yang biasa diambil manusia, jauh mengatasi dadah-dadah lain. Laporan ini ada di dalam the Lancet.

Mereka telah menyenaraikan 9 kesan buruk dadah kepada individu dan 7 kesan buruk kepada masyarakat dan keputusannya ialah alkohol berada pada tangga teratas, mengatasi heroin, cocaine dan lain.

LINK

7 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum dr.

Ibu dan ayah berkenan dengan Dr untuk dijadikan sebahagian daripada keluarga kami.InsyAllah.

Mohon istikharahnya supaya Allah redha dan Maha Mengetahui.

Hamba Allah.

Anonymous said...

just dropping by to say hello

Anonymous said...

I appreciate magnificent writing! I must say i experienced reading through the software, tonsil stone you happen to be a very good artice writer.Most definitely i'll remember to save your website Satellite direct review and can usually keep returning someday. I'm going to support a person go on your personal great blogposts, have a relatively decent getaway penis advantage weekend break!

Anonymous said...

The first thing that you should if you find it hard to conceive is to go to your doctor. If want to know how to get pregnant follow these tips to help you to conceive quicker and get that child you desire. There are several pregnant women are found to carry twins and know that.
http://pregnancyhelper.in/fertility-statistics.html

Unknown said...

So great to see this:industrial pulley floor lamp

Unknown said...

PC and Laptop servicing and Slow PC Specialist. Computer and Laptop Repairing Services. No FIX, NO FEE
Virus-Spyware-malware-ransom removal services.
computer Laptop repair services
virus removal service
spyware and virus removal servicee

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT