Sunday, August 17

Qadariyah, Jabariyah, Muktazilah

PERNAH dengar istilah2 di atas? Tahukah anda apa itu ilmu Kalam? Kalau tak pernah, pernah dengar pula Ilmu Tauhid atau ilmu Usuluddin? Mesti pernah kan?

Tujuan penulisan ini ialah untuk membantu diri saya dan para sahabat yg membaca, yg ingin memahami persoalan ilmu kalam secara ringkas. Jika anda ingin berdebat, bertanya soalan lanjut, sila bertanya kepada yg lebih arif yea...~fewh~ Saya ni debu di kasut Ustaz Haron Din pun tak sampai....

Buat pengetahuan sahabat2, saya membuat ringkasan buku Pendidikan Syariah Islamiah tingkatan 5 terbitan tahun 1995...buku lama...sekarang pelajar2 F5 dah ada buku baru...warna warni lagi.~

Makcik Kiah: Amende Ilmu Kalam ni?

Pak Ali: Ilmu kalam ialah ilmu yg mengandungi perbahasan yg berkaitan dengan aqidah Islam dengan menggunakan dalil aqli dan naqli.

Mari kita tengok perkembangannya.

http://msp270.photobucket.com/albums/jj96/jbtiger/Number1.jpg

Zaman Rasulullah

Pada zaman ini, Ummat islam menerima hukum secara langsung daripada Rasulullah. Jika terdapat kemusykilan, mereka akan langsung bertanya kepada Rasulullah

Dalam hal2 yg berkaitan dengan aqidah, para sahabat beriman sepenuhnya dengan apa yg ada di dalam al-Quran dan As-Sunnah..mashaAllah..rindunya zaman ni. Mesti best kan? ~

***********

Zaman Khulafa’ Ar-Rasyidin

Juga pada zaman ini, ummat Islam masih berpegang teguh kepada ajaran aqidah yg diwarisi dari zaman Nabi

Cuma pada zaman Khalifah ke-3 dan ke-4, berlaku perbezaan pendapat dalam siasah. Hasilnya, terbentuk tiga golongan, iaitu ahlu sunnah, puak khawarij dan Syiah. Pada asalnya, ini hanyalah merupakan perbezaan pandangan politik, namum akhirnya berlarutan kepada perbezaaan dalam mentafsir beberapa masalah aqidah.

Contoh:

Isu dosa Besar

Adakah menjadi kafir atau masih kekal Islam orang yg melakukan dosa besar?

Khawarij menghukumkan kafir.

****************************

http://vox2.cdn.amiestreet.com/album-art/A-Picture-of-the-Three-of-Us-at-the-Gate-to-the-Garden-of-Eden-by-These-United-States_63879_full.jpg

Zaman Umayyah

Masalah aqidah yg asalnya tidak diperbahaskan pada zaman sebelumnya kerana mematuhi larangan syara’ mula diperbincangkan.

Maka muncullah beberapa golongan;

  1. Ma’bad al-Juhani (di Basrah)
    1. Membawa fahaman Qadariyah
    2. Berpendapat bahawa manusia mempunyai kebebasan penuh dalam melakukan sesuatu serta menolak taqdir Allah
  2. Jahmu bin Safwan
    1. Pelopor fahaman Jabariyyah
    2. Menafikan kebebasan berusaha dan berpendapat segala perbuatan manusia berlaku secara terpaksa (the opposite of Qadariyah)
  3. Wasil bin Ato’
    1. Pelopor Muktazilah
    2. Ekoran perselisihan pendapat dengan gurunya , Hasan al-Basri
    3. Ceritanya begini: Hasan al-Basri berkata, orang yg melakukan dosa besar ialah mukmin yg fasiq, bukan kafir. Tetapi ini tidak dipersetujui oleh Wasil b. Ato’. Beliau berpendapat, mereka ini berada di antara du marbtabat, iaitu Islam dan kafir, yg dikenali sebagai ’al-Manzilatu baina al-Munzilatain. Lalu, beliau mengasingkan diri bersama beberapa orang pemgikut dan membentuk group baru, al-Muktazilah (kumpulan yg mengasingkan diri)

Zaman Abbasiyah

Satu perkara penting berlaku pada zaman ini: penterjemahan buku2 falsafah dan mantiq Yunani ke dalam bahasa Arab (hasil galakan Khalifah). Maka para ulama’ mula mempelajari ilmu falsafah.

Mengapa mereka mempelajarinya? Antara faktornya ialah: Menolak serangan terhadap aqidah oleh musuh2 Islam.

Pada zaman ini, oleh kerana mereka mahir berbahas, golongan Muktazilah telah berjaya mempengaruhi beberapa orang khalifah sehingga ada yg menganut fahaman mereka.

Cth: al-Makmun, al_mu’tasim, al-Wathaq. Pada zaman ini pengaruh mencapai kemuncak kegemilangan.

Banyak masalah timbul:

Cth: Muktazilah berpendapat ‘kalam Allah’ adalah makhluk, maka dengan itu al-Quran adalah makhluk.

Golongan Muktazilah cuba menyebarkan fahaman ini kepada masyarakat dengan menggunakan Khalifah Abbasiyah yg berfahaman ini. Para ulama’ ahli Sunnah apa lagi...mereka pun bangkit menentang fahaman Muktazilah ini sehingga ada yg dipenjara dan diseksa sehingga maut.....

Ini berakhir pada zaman Khalifah al-Mutawakil yg mengembalikan kebebasan berfikir kepada masyarakat. Alhamdulillah, di sini pentingnya mempunyai pemerintah yg adil, dan memainkan peranannya sebagai pemerintah.

Akhir abad ke-3

2 tokoh lahir: Abu Hassan al-Asya’ri dan Abu Mansur al-Maturidi

Mereka berusaha menegakan aqidah yg haq dan menentang fahaman sesat menggunakan hujah berasaskan al-Quran, as-Sunnah serta dalil2 aqli. Daripada huraian yg dibuat kedua-dua2 tokoh ini dalam berhujah, maka lahirlah mazhab ahli Sunnah wal Jamaah.

Rasanya ingin nak mengenali lebih lanjut our two sheikhs here...InshaAllah, i'll seek information for this dynamic duo.

No comments: