Tuesday, June 16

kelahiran sebelum exam

Salah seorang sahabat saya, Dan Gosling baru sahaja mendapat seorang anak perempuan hari ini. Wah, seronoknya! Tahniah saya ucapkan. Dann merupakan pelajar perubatan Graduate Entry Medicine (GEM), iaitu beliau telah mempunyai degree yang lain sebelum membuat keputusan untuk membuat medicine.

Ana beliau lahir pada jam 850 pagi ini setelah penat 'berperang' sejak semalam di hospital yang sama kami ditempatkan, iaitu Derby City General Hospital.

Namun terkejut juga saya kerana hari kelahiran anaknya ialah adalah seminggu sebelum peperiksaan Clinical Phase I yang bakal 'meletup' Isnin hadapan. Rasanya Dann pastinya sudah membuat persediaan rapi menjelang saat ini. At least, tekanan exam sedikit reda menerima ornag baru dalam keluarga mereka.

Memang mencabar.. nak mengurus anak pertama, anak isteri dan pelbagai keperluan lain, dan menghadapi exam sebesar ini dalam waktu yang sama.

Teringat saya kisah Dr Hamdy, salah seorang motivator yang sempat saya jumpa semasa beliau hadir memberikan motivasi di KYUEM. Sehari sebelum examnya, isterinya melahirkan anak, dan tidak sempat untuk beliau revise.

Namun berkata kesungguhan belajar, beliau sangat cemerlang dalam peperiksaan tersebut.

Adakah berkeluarga ketika belajar merupakan seseuatu yang menyusahkan? Ada pelbagai pendapat yang boleh diutarakan, namun jawapan yang terbaik ada pada setiap individu. Anda yang menentukan jalan yang akan anda tempuh.

http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2008/02_04/babyDM2702_468x343.jpg

No comments: