Thursday, September 2

YB Teo tak boleh masuk masjid.

Akhbar online Malaysiakini melaporkan seperti berikut;

Timbalan setiausaha DAP Teo Nie Ching berkata, walaupun beliau mendapat amaran daripada Majlis Agama Islam Selangor (Mais) berhubung lawatannya ke surau Al-Huda di Kajang, program semua wakil rakyat parti itu tidak terjejas sama sekali.

Setelah 53 tahun merdeka, isu ini baru timbul. Ini hanya menggambarkan dua perkara;

1. Setelah separuh abad, barulah non Muslim mula mendekati masjid. Apa yang orang Muslim 'letak' di masjid-masjid di tanah air sampai orang takut sangat nak dekat?

2. Dan usaha mendekati masjid ini kita halang dan terus halang dengan tindakan sedemikian oleh MAIS.

Tahniah!

Tak ramai antara Muslim yang benar-benar mendekatkan diri kepada Allah, namun apabila orang lain nak menggunakan nama 'Allah', kita melenting...

Tak ramai antara Muslim yang nak ke masjid/surau, namun apabila non Muslim ke masjid, kita naik angin.....

Tak ramai antara Muslim yang ikhlas mahu menyampaikan sumbangan sedekah, namun apabila non-Muslim sampaikan sumbangan di Masjid kita marah....

Have we forgot the story of an Arab Badwi who urinated in the mosque in the time of the Prophet Muhammad (s.a.w.). The companions became very angry and wanted to rebuke him harshly and swiftly, but Muhammad prevented them from doing so. He then himself cleaned the urine.....

MashaAllah , this is a pertinent example of kindness, gentleness, and wisdom shown by the prophet. Likewise in YB Teo's case, Muslims should make some effort to give her some tudung or selendang as a give, and not to bluntly criticise and make fuss of her good effort and starts going bananas..

Hence, apologise to our non Muslims colleagues for the ridiculous comments, ignorance demonstrated and blunt racism. This is not what Islam teaches us.

5 comments:

Mohd Khairul Anam said...

ini sume aturan yang maha Esa jugak sheikh .. mungkin ini peluang untuk kita ubah semua tu yg sudah 53 tahun baru dapat perhatian masyarakat .. hehe..

mushana udon mustafa said...

daus hang tulis ka yang ni? zero typo, so aku macam tak percaya. tapi ada ayat "pertinent example"... memang ko je yang suka selit2 perkataan bombastic di celah2 common phrases. heh.

btw, well said. aku nak pinjam.

Anis Ikhwan said...

Mungkin lebih baik jika kita tidak ambil perkara ini dengan terlalu negative bro.kadang2 kita belajar dengan teguran.
Ada pertimbangan yang perlu dibuat walau bukan atas dengki politik mereka sahaja. Perlu hati-hati juga atas maslahah semua. balik2 muslim yang anjurkan kena la faham. masyarakat di luar masjid hanya boleh melenting, tak boleh hulur tudung masa kejadian.

setidak2nya ada la part yang sensitif, walaupun tak dari semua sudut islamik ... kena sambung kerja kita sebagai daei la ni.

Dekat Malaysia ni, non muslim dibenarkan untuk masuk, makan dan berprogram di masjid. Mana ada tak boleh,cuma mesti ada guideline.(saya bukan pro atau anti MAIS).

Kita belum sempurna.Jauh lagi. tapi jangan dalam usaha kita membangun bersama Islam, kita lupa matlamat utama.(bukan refer tentang isu ini sahaja). peringatan untuk saya sendiri.

kritik saja kalau saya salah. :)

arip said...

http://www.themalaysianinsider.com/breakingviews/article/isu-bukan-islam-masuk-masjid-dr-muhd-nur-manuty/

cambest gak daus

urkolog said...

hehe isu nie sebenarnya lebih kepada adab2 ketika berada di dalam rumah Allah...n then seperti yg kita tahu pelaku nya adalah org politik..tentu shj ada niat2 tertentu..