Friday, October 22

Membezakan di antara menegur kerajaan dan menyokong pembangkang

Mahasiswa dalam negara dan luar negara selaku nadi negara mesti bijak dalam membezakan dua perkara yang dinyatakan di dalam tajuk di atas. Menegur pemerintah tidak sama maksudnya dengan bersetuju ataupun bersama-sama pembangkang. Kita anak muda adalah agen perubahan dan ada pengaruh dengan magnitud yang luar biasa. Justeru, sebarang keputusan yang diambil kerajaan mesti kita fikirkan dengan matang dan penuh hikmah. Jika keputusan yang baik diambi oleh kerajaan, kita wajar memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi, namun jika dirasakan ada cacat cela yang signifikan, luahkan buah fikiran anda, nyatakan pandangan anda dengan yakin dan penuh tanggungjawab.

Ingat, memberikan pandangan sebegini tidak semestinya anda bersama-sama barisan pembangkang!

Ini kerana pembangkang juga terbuka kepada kesalahan yang sama samada pada masa kini semasa menjadi pembangkang mahupun setelah memegang tampuk pemerintahan negara nanti. Namun apa yang penting di sini, di manakah NILAI pendirian anda?

Bangunan 100 tingkat
Bayangkan jika anda mempunyai wang sebanyak RM 5 bilion, ke mana anda mahu membelanjakan wang ini untuk pembangunan negara?

i) Menaik taraf sistem pengangkutan awam (LRT, KTM) di KL setaraf dengan TFL
ii) Membangunkan Pulau Langkawi sebagai Pulau Ikon sedunia
iii) Membina bangunan Warisan Merdeka setinggi 100 tingkat
iv) Menghantar tambahan 5000 pelajar perubatan ke UK atau 50,000 pelajar perubatan ke Mesir
v) Membina lebih banyak sekolah berasrama penuh?

Perbincangan inilah yang membentuk asas kepada belanjawan negara, sebagaimana yang dibentangkan oleh Perdana Menteri negara baru-baru ini. Dan cadangan ketiga telah diumumkan oleh Perdana Menteri negara. Apa pendapat kita selaku mahasiswa?

Antara hujah-hujah sokongan adalah;
i) Tanah ada value yang tinggi, jadi alang-alang nak bina bangunan, kena bina tinggi
ii) Jana ekonomi negara - tarik pelabur luar
iii) Peluang pekerjaan melalui pengagihan projek-projek
iv) Kita perlukan ikon negara maju

Manakala hujah-hujah balas pula adalah;
i) Subsidi akan dimansuhkan. Rakyat semakin sengkek..
ii) Berapa banyak gedung perniagaan di KLCC dimiliki bumiputera dan rakyat Malaysia pada hari ini?
iii) Rakyat memerlukan bonus dalam zaman kesempitan ini.
iv) Kos awal RM 5b, confirm naik punya, macam projek istana negara, atas 'sebab-sebab' tertentu.

Apa juga hujahnya, golongan yang berusia awal 20-an harus sedar, di mana NILAI pandangan anda? Adakan sekadar disimpan rapi di dalam peti, atau terkunci di dalam peti suara? Bahaskan dengan bijaksana. Ingatlah wahai mahasiswa sekalian, pandangan anda bernilai, dan hanya BERNILAI (VALUABLE) apabila anda suarakan.

Dan ingat, menyuarakan padangan tidak semestinya anda menyokong pembangkang!

'Isu Rosmah' pula meyusul
Beberapa hari selepas pembentangan bajet negara, seantero negara gempar dengan aksi-aksi 'panas' semasa Islamic (Islamic?) Fashion Festival (IFF). Pelbagai NGO bangkit membantah tindakan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang didakwa menghina syariat Islam dan Rasulullah SAW dalam penganjuran Festival Busana Muslim di Monte Carlo 9 Ogos lalu. Rupanya ada pakaian yang membuka aurat dan terpampang nama 'Muhammad' secara terbalik di dada si peragawati. Beberapa persoalan di sini;

i) Penggunaan nama 'Muhammad' ini sememangnya satu penghinaan, jika ia benar.
ii) Namun begitu, kalau dilihat dalma konteks yang lebih besar, penganjuran program seumpama ini juga sudah merupakan satu penghinaan besar. Walaupun namanya fesyen Islam, namun pemakaiannya langsung tidak Islamik! Ibaratnya kalau kita mahu menjual kereta Proton, namun kita iklankan di akhbar yang kita mahu menjual kereta Jaguar. Adakah tindakan kita itu adil?



Dalam hal ini, tanpa mengira siapa sekali pun yang bersalah, mahasiswa wajar mengambil tahu akan apa yang berlaku, dan suarakan teguran anda. Bagi yang beragama Islam, apabila cara hidup anda dihina, anda wajib bangkit mempertahankan dan menegur kesilapan yang ada. Dan bagi yang bukan Islam, apabila ada agama lain yang dihina, atas semangat 1Malaysia, kita mesti bersama-sama bersatu dalam membetulkan kesilapan yang telah dilakukan, demi kemaslahatan bersama.

Wahai mahasiswa, jangan ragu-ragu menyatakan NILAI pendirian anda.

Zaman sekarang kita ada blog, media alternatif, akhbar tempatan dan medan sosial maya seperti Facebook. Nyatakan pendapat anda dengan penuh hikmah dan beradab dan penuh ikhlas.

Dan menyatakan pendirian anda tidak semestinya anda menyokong pembangkang. Anda sebenarnya menyokong jati diri anda!

7 comments:

urkolog said...

setuju dgn pendapat saudara..sesuatu pendapat bernilai apabila di suarakan...cume yg perlu dihalusi adalah adab dalam memberi pendapat dan arah pendapat itu diberikan adakah neutral atau mempunyai bauan unsur2 yg lain...tp yg paling penting sesuai dgn nilai mahasiswa yg berilmu tinggi berilah pendapat dgn beradab..suarakan dgn hujah2 yg bernas...bukannya dgn pendapat yg semberono serta hujah2 yg dangkal kerana akan menampakkan betapa rendahnya nilai seseorg itu

anDi said...

setuju dengan saudara,

tapi kebanyakkan mahasiswa sekarang langsung taknak ambil tahu perkembangan semasa.. lagi2 kalau isu
kepimpinan negara ada palit2 pula dengan politik. alasan mudah..

"buat apa ambil tahu, baru cakap sikit dah ugut AUKU"

diorang lagi suka layan kisah2 gosip artis hiburan dsb....sedih.

paling teruk ada yang takboleh nak beza kerajaan buat tu betul atau salah. maaf cakap, tapi inilah realiti pelajar dalam Malaysia. pelajar luar Malaysia mungkin lain gayanya.

faten said...

saya setuju dengan urkolog...jika kita sebagai mahasiswa ingin menegur..gunakanlah bahasa yang betul dan adab yg sopan...saya sering melihat blog2 atau laman facebook yg ingin menegur pihak kerajaan/pmbngkang..tp pengunaan bhasanya terlampau kasar (spt bodoh, banggang,tak de otak)..jika kita mahu buah fikiran/cdgn kita diterima.kita hndak la bijak mencari pendekatan dlm mengutarakan pndapat kita..baru la org yg ditgur merasakan kita mengur berlndaskan ilmu..

Anonymous said...

betul2..setuju..yang benar tetap benar..ambil konteks sebagai seorang muslim, bukannya dari konteks politik kat malaysia ni yang x abih2 mencari kelemahan..takkan tidak ada kesedaran langsung yng dipamerkan itu bercanggah dengan hukum..masyaallah..patutnye dapat berfikir dengan baik..na'uzubillah harap bende ni x terjadi lagi..

faten said...

saya sokong ape yg Anonymous tulis tu..ambil konteks sbg muslim..sbg seorg muslim..seeloknya kita menegur dan mendoakan utk saudara semuslim kita agar mendapat petunjuk dan hidayah sekiranya beliau melakukan kesalahan..bukan dgn mencaci dan mengeji...

masak dinding said...

saya rasa contoh proton dan jaguar tu tak kena... seakan2 islam = proton dan barat = jaguar? mayb patut revise

Anonymous said...

assalammualaikum wrt wbt pd semuanya...

Saya rasa bangga anda semua prihatin dan punya jati diri penuh keyakinan yang penting ikhlas dlm kata2 dalam mperkatakan hal kepimpinan dan isu negara.

Sebagai muslim wajib bagi kita membuat semua pertimbangan dan keputusan berlandaskan syarie. Tidak boleh samasekali kita menggunakan kaedah 'matlamat menghalalkan cara'. Justeru itu anda generasi muda menuntut ilmu walau di negeri cina untuk manfaat dunia dan jangan malu menuntut ilmu walau di sudut pondok untuk pegangan dan manfaat dunia dan akhirat.

Sekiranya kita sentiasa merujuk al-quran dan al-sunnah nescaya kita tidak tergelicir dan terkecewa dengan mainan dunia. Kita sebenarnya terpesona dan terpedaya namun kita tidak perolehi apa2 di dunia ini melainkan dosa atau pahala yang menjadi perhitungan kita disisi Allah swt.

Syukulah anda semua diberi Allah capaian minda, maka teruslah di landasan yang betul dan mohon kepada Allah agar terus diberi petunjuk, sentiasa di bawah perlindungan dan rahmat Allah.

Surah Al-Ashr...Allah mengajar kita tegur menegur, pesan berpesan. InsyaAllah moga Allah terus memberi kekuatan untuk kita bersuara.

Tahniah anak muda!