Friday, July 17

indecisive

Sekembalinya saya daripada Turki, persoalan mengapa Empayar yang hebat, gagah, dan besar ini boleh tumbang terus bermain di minda saya.

Terus berfikir, berfikir dan terus berfikir...

Nampaknya apabila sebuah rumah yang besar, cantik dan bersih bertukar penghuni, tidak ada jaminan bahawa rumah tersebut akan terus besar, cantik dan bersih.

Apabila sebuah kereta enjin berprestasi tinggi, cantik dan bersih bertukar pemilik, tidak ada jaminan bahawa kereta tersebut akan terus berprestasi tinggi, cantik dan bersih.

Bertukarnya sultan dan khalifah, siapa yang mengemudi empayar memberikan impak empayar tersebut.

Seorang pemimpin perlu menghadapi situasi membuat keputusan. Sepanjang pengalaman saya (yang tidak sebanyak mana), decision making sangat kritikal dalam sesebuah pasukan.

Ada leader yang pandai membuat keputusan, ada yang tidak pandai membuat keputusan lantas membuat keputusan yang salah untuk anak buahnya. Ada yang indecisive, tidak tahu nak buat keputusan. Orang macam ni sepatutnya in the first place tidak layak pun jadi pemimpin. Semua menunggu keputusannya, tapi tak ada juga...

Indecision, management yang lemah, semua ini menghantui ummat Islam pada ketika ini. Ada orang lari daripada membuat keputusan. Di dalam keluarga, kampung, persatuan, sekolah, universiti, negeri dan negara.

Islam meletakkan keutamaan ilmu sebelum amal. Nak menjadi pembuat keputusan yang baik, kena ada ilmu. Cari pengalaman. Jangan hancurkan keluarga anda nanti dengan keputusan-keputusan yang lemah.

Rujuk 47:19.

Tak boleh nak tulis panjang, City Hospital, 30 minit daripada rumah, untuk meneruskan rotation Obstetrics and gynecology, menyambut jiwa-jiwa muda yang lahir ke dunia.

Salam perpaduan.

1 comment:

joegrimjow said...

best dapat blaja ilmu kat negara org
merawat kat negara org
pastu balik negara sendiri
tabur bakti sini plak