Thursday, December 10

Mari anjak paradigma

Apabila disebut perkataan;

SEDEKAH

Ada orang: Ramai orang yang berfikiran bahawa sedekah ialah perkara picisan atau perkara sekunder di dalam kehidupan. Sedekah barang-barang yang seseorang itu sudah tak mahu lagi, barangan yang ingin dibuang, sedekah kepada peminta sedekah (kita pun dibelenggu oleh perkataan 'peminta sedekah ini)...

Sepatutnya: Sedekah ibarat seorang awek cun yang menjadi idaman dan kejaran ramai jejaka. Sesuatu yang yang sangat mulia, mengangkat anda menjadi penerima FIRST CLASS HONOURS.

http://www.islamicity.com/mosque/arabicscript/Ayat/3/3_92.gif

Di dalam Ayat 92, surah Ali Imran ini Allah berfirman, kita sebagai manusia tidak akan mecapai standard al-Birr sehinggalah kita berikankan sesuatu yang kita SUKA dan CINTA. Inilah sedekah, sesuatu yang dikaitkan dengan standard dan tahap pengorbanan tahap tertinggi!


POLITIK

Ada orang: yang berfikir ia sebagai sesuatu yang kotor, penuh dengan fitnah, mesti dijauhi akannya, Nabi dulu bertindak untuk tidak berpolitik dahulu, penuh dengan rasuah, membinggungkan, dan lebih menyedihkan, apabila disebut sahaja perkataan ini, kaku tergamam entah mengapa.

Sepatutnya: Politik ialah berkaitan yang mempimpin dan yang dipimpin, maka kita mahu tidak mahu termasuk dalam dunia politik. Imam al Ghazali berkata, agama ialah asas, dan pemerintah ialah penjaganya. Mahu tidak mahu, kita mesti mengetahui berkenaan politik kerana makan minum dan kehidupan anda ditentukan oleh golongan pemerintah. Pemimpin akan mengawal suasana apa yang diinginkan untuk masyarakat meneruskan kelangsungan hidup. Kejatuhan Khalifah Uthmaniyah dan kesengsaraan Palestin kini berterusan apabila kita tiada kuasa politik yang dijatuhkan oleh golongan musuh islam dan sekular pada suatu ketika dahulu..

Nabi bersabda;

“Nabi-nabi adalah pemimpin-pemimpin politik bani Israel.”

Menjadi satu sunnah perjuangan para Rasul memimpin masyarakat dan ummah dunia terdahulu agar tidak jatuh ke jurang kesengsaraan di dunia dan di akhirat.

DOKTOR

Ada orang: berpendapat bahawa doktor ini kaya raya, pandai belaka, bijak dan punya daya intelektual yang tinggi.

Rupanya: Ada sahaja doktor yang tidak berdisiplin, malas dan gagal mencapai tahap kompetensi yang diperlukan. Ada juga yang bersikap escaptism, dan lari daripada masalah lebih suka untuk hidup bersendirian.

Doktor pun manusia juga. Ustaz pun sayang seribu kali sayang, saling tak tumpah serupa. Insaflah doktor sekalian

More to come..

5 comments:

AA said...

Rupanya: Ada sahaja doktor yang tidak berdisiplin, malas dan gagal mencapai tahap kompetensi yang diperlukan. Ada juga yang bersikap escaptism, dan lari daripada masalah lebih suka untuk hidup bersendirian.

..bile bace part ni..rase macam kene tikam dengan dagger..aiyak.. hehe

mushana udon mustafa said...

daus, "seurpan" tu ape?

fateh saleh said...

mana udon?

faisalzulkifli said...

ape y kena tikamnye asma..?

selamat grad..

Fiqry said...

likes this article