Sunday, April 19

Jin bertandang

1. Mari kita hidupkan 'semangat' yang diceritakan di dalam Surah al-Ahqaf, ayat 29 - 32.

2. Ini merupakan kisah sekumpulan Jin yang 'bertandang' mendengar Rasulullah membacakan al-Quran. Yang menariknya, kisah ini berlaku setelah penduduk Ta'if menolak dakwah Nabi. Bukan sahaja, menolak, baklah nabi ditebarkan kata-kata nista dan dibaling batu...kesian...

3. Berlaku kemudian doa Nabi yang masyhur agar Allah melahirkan mukmin daripada keturunan warga Ta'if. Tak jadi malaikat nak melagakan dua bukit untuk menghancurkan penduduk ta'if.

4. Kemudian, berlaku kisah jin ini. Ini sungguh ironik, kerana masyarakat Ta'if yang merupakan manusia dan berbahasa Arab, menolak Islam, tetapi Jin (yang bahasanya kita pun tak pasti) takjub dan bersungguh berdakwah.

i) sekumpulan jin mendenga Rasulullah membacakan Quran.

ii) semasa mendengar, sesetengah Jin berpesan kepada yang lain " listen in silence!" , membayangkan betapa attentive dan bersungguhnya jin mendengar kuliah2, pengisiaan dan al-quran itu sendiri. (surah al-ahqaf)

iii) setelah mendengar, jin terus respon "this is amazing!" (surah Jin)

iv) kemudian mereka kembali kepada 'geng' mereka dan terus menyampaikan dakwah Islam!!! wahh..semangatnya. ...

5. Kalau Jin bersemangat menyebarkan dakwah kepada semua, mengapa tidak kita yang Allah gelar "ahsanul kholiqin" (sebaik-baik kejadian)?


Surah al-Ahqaf
[29]
Dan (ingatkanlah peristiwa) semasa Kami menghalakan satu rombongan jin datang kepadamu (wahai Muhammad) untuk mendengar Al-Quran; setelah mereka menghadiri bacaannya, berkatalah (setengahnya kepada yang lain): "Diamlah kamu dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya! " Kemudian setelah selesai bacaan itu, kembalilah mereka kepada kaumnya (menyiarkan ajaran Al-Quran itu dengan) memberi peringatan dan amaran.
[30]
Mereka berkata: "Wahai kaum kami! Sesungguhnya kami telah mendengar Kitab (Al-Quran) yang diturunkan (oleh Allah) sesudah Nabi Musa, yang menegaskan kebenaran Kitab-kitab Suci yang terdahulu daripadanya, lagi, memandu kepada kebenaran (tauhid) dan ke jalan yang lurus (ugama Islam)

Surah Jin
[1]
Katakanlah (wahai Muhammad): "Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya: satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: `Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!
[2]
`Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami.

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaykum wbt, bro, heard u went to moulan rouge? True,False, Not Given?

Heard of the crone disease? Dodgy mate, Dodgy indeed

Beta sungguh murka punya pasal.

fir said...

katik oh katik....