Thursday, December 17

Maut senantisa mengejarmu, Episod III

Kematian berlaku setiap hari di seluruh dunia. Lunch esok, kelas dalam masa beberapa jam lagi, temujanji seterusnya dan meeting minggu depan semuanya belum pasti akan berlaku, tidak sebagaimana maut yang memang CONFIRM akan berlaku. Tapi yang PASTI inilah yang kita KURANG bersedia..lembu pun bertasbih memuji penciptanya, lembu pun pelik dengan ragam manusia.

Ini antara peristiwa kematian yang profilik yang sempat saya ingat sejak di bangku sekolah lagi.

8 Mac 1997
Pengerusi DRB-HICOM Tan Sri Yahya Ahmad meninggal dunia setelah terlibat dalam kemalangan helikopter peribadi yang dinaiki bersama isterinya Rohana Othman. Kematian mereka menjadi tanda tanya dan berita utama pada ketika itu, bahkan juga dimasukkan dalam sorotan tahunan di hujung tahun (yang keratan akhbarnya saya simpan). Helikopter pasangan malang ini terhempas di dalam negeri Pahang. Pada saat ini, saya sendiri kurang mengenali siapa Tan Sri Yahya. Kalau tak salah, dia da meninggalkan beberapa orang anak. Apa khabar anak-anak beliau sekarang? (boleh rujuk hansard Dewan Rakyat Malaysia bertarikh 31 mac 1997)

29 November 2001
Usman Awang , tokoh sasterawan negara meninggal dunia akibat serangan jantung. Pada saat kematian beliau, saya berada dalam tingkatan tiga, dan masih belum mengerti akan hasil karya kesusteraan Melayu beliau. Setelah beberapa tahun, baru terasa seni bahasa yang istimewa karya beliau. Saya cuma mengingati berita kematian beliau di bahagian atas akhbar Utusan.

23 Jun 2002
Ustaz Fadzil Noor kembali ke rahmatullah. Beliau yang merupakan Presiden PAS dan ketua Pembangkang Dewan Rakyat pada ketika itu, meninggal dunia setelah menjalani pembedahan jantung. Ratusan ribu rakyat turun untuk menyembanhyangkan jenazah dan sebagai memberikan penghormatan terakhir, termasuklah Sultan Kedah. Cerita ratusan ribu berada di kawasan plaza tol Alor Star sehinggalah ke kawasan beliau dikebumikan hanya saya dengar setelah saya memasuki alam universiti. Semasa beliau meninggal dunia, saya berada di asrama di dalam tingkatan 4, dan memang tak ambil kisah sangat pasal pemergian beliau. Ingin sahaja saya balik ke Alor Star dan melihat sendiri fenomena tersebut.

22 Mac 2004
Sheikh Ahmad Yassin meninggal dunia akibat serangan peluru berpandu tentera rejim zionis Israel. Ini berlaku selepas solat Subuh. Kerusi roda dan dan bahagian badan beliau hancur berkecai, namun semangat ummat Islam dunia terutamanya di Palestin sukar digugat. PAda saat kematian beliau juga, saya tidak mengenali beliau dan sejarah beliau yang lumpuh namun mampu memimpin kelompok pekuang yang hebat.

17 April 2004
Dr. Abdel Aziz al-Rantissi pula di bunuh oleh tentera zionis. Beliau hanya sempat menggantikan Sheikh Ahmad Yassin selama beberapa minggu sahaja. Lulusan doktor dalam bidang paediatrik, beliau sungguh popular dengan kata-kata yang berikut;

It's death whether by killing or by cancer; it's the same thing. Nothing will change if it's an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache


23 April 2006
Bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Ghafar Baba meninggal dunia di Gleneagles Intan Medical Centre pagi Ahad di sini kerana komplikasi jantung, paru-paru dan buah pinggang. Ghafar berumur 81 tahun pada ketika itu. Beliau menjadi TPM sebelum Anwar naik menggantikan beliau. Kalau tak salah saya, beliau antara wakil rakyat yang paling lama di satu kawasan Parlimen (di Melaka).


25 Julai 2006
Pelakon dan pengacara Roda Impian Hani Mohsin Hanafi meninggal dunia dipercayai akibat serangan jantung pada pukul 9.30 pagi tadi. Mohsin, 43, ketika itu berada di terminal Low Cost Carrier di KLIA, Sepang untuk penerbangan ke Alor Setar, Kedah bersama-sama anaknya Hani Karmila, 9 tahun. Mohsin mengadu sakit dada dan kemudiannya rebah. Maut tidak mengenal usia.

27 Januari 2008
Bekas Presiden Indonesia, Suharto yang memerintah Indonesia selama 32 tahun, telah meninggal dunia hari ini di Rumah Sakit Pusat Pertamina (RSPP).

“Presiden kedua Indonesia, Haji Muhammad Suharto telah meninggal dunia pada pukul 1.10 minit''
Suharto, 86, berada dalam keadaan kritikal semenjak dikejarkan ke RSPP pada 4 Januari lalu dengan mengalami beberapa masalah pada bahagian jantung, paru-paru dan buah pinggang.
Pasukan doktor yang merawat Suharto menjelaskan bahawa beliau mengalami kegagalan beberapa organ untuk berfungsi sebelum koma dan seterusnya meninggal dunia.

Suharto saya kenali sejak sekian lama, lebih-lebih lagi daripada setem Indonesia yang saya kumpul pada era hobi mengumpul setem dahulu. Tidak ramai pemimpin negara yang mampu bertahan selama Suharto.

28 November 2008
Datuk Razali Ismail, Timbalan Menteri Pelajaran meninggal dunia semasa bermain badminton. Beliau yang juga ahli Parlimen Kuala Terengganu mewakili BN telah membuka ruang kepada pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu yang kemudiannya dimenangi YB Wahid Endut. Pada pilihanraya umum ke-12, Razali menang dengan jumlah 32,562 undi, mengatasi Md Sabu sebanyak 628 undi. Pada PRU ini jugalah, nenek bernama Maimun Yusof, yang berusia 89 tahun memperoleh 685 undi.

27 December 2008
The Yang Di-Pertuan Besar of Negri Sembilan Tuanku Jaafar Tuanku Abdul Rahman, the state’s longest serving ruler, died at the Tuanku Ja’afar Hospital at about 11.45am yesterday. He was 86.

25 Januari 2009
National laureate Muhammad Dahlan Abdul Baing, 84, better known as Arena Wati, died from lung cancer at the Universiti Kebangsaan Malaysia Hospital in Cheras at 1.40am yesterday.

His wife Halimah Sulong and two of his children, Ratna Siti Akbari and Hasanuddin, were at his bedside when he passed away at the hospital where he was undergoing treatment since Sept 20. His remains were taken to the Federal Territory Mosque in Jalan Duta at noon for the funeral prayers before burial at 3pm at the Bukit Kiara Muslim cemetery.

Dulu pada 2001, Cikgu BM saya, Pn Nasirah bertanya, ''kamu tak kenal ke Arena wati?'' saya ingatkan dia ni tokoh wanita Indonesia, rupanya sasterawan negara...

9 Februari 2009
YB Roslan Shaharom died of a heart attack yesterday, paving the way for a by-election in the Perak constituency just as the state was starting to settle down from its recent political turmoil.

The by-election would be the third for a Parliament seat since the general election on March 8.
The body of the 50-year-old PAS Member of Parliament was found by the roadside by passers-by at 11.15am.

2 comments:

joegrimjow said...

baru terima kematian ibu seorang plajar sheffield

mushana udon mustafa said...

...sampai Hani Mohsin, ko cut paste hasil google-an eh? awal2 tu bunyi recollection sendiri dah. tiba2, "meninggal dunia SEMALAM" or something. heh. baru bajet memori 4gb.

... kenapa la susah sangat aku nak fokus dkat msg yg ko nak sampaikan, suka tengok the minor details instead (eg: pekuang?)