Wednesday, May 23

Serangan bakteria normal flora


The image “http://www.eyeofscience.de/eos2/english/gallery/templates/galeriepics/baktviren/ecoliviren.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Dalam kurikulum pembelajaran semester ini, saya ada belajar mengenai normal human flora. Mereka ini ialah mikro organisma yang hidup secara normal dalam tubuh badan manusia. Biasanya bakteria, tetapi fungi, parasit, dan virus pun boleh juga hidup dalam tubuh badan manusia, tanpa memudaratkan kesihatan, bahkan mungkin memberi manafaat kepada tubuh manusia!

Kita lihat sahaja jumlah mikro organisma pada tubuh manusia:


1012 (1,000,000,000,000) dia atas kulit

1010 (10,000,000,000) di dalam mulut

1014 (100,000,000,000,000) di dalam usus!


Tetapi di antara semua mikro organisma ini, terdapat satu golongan yang di panggil opportunists, golongan yang mengambil kesempatan. Mereka ini;

a) tak mampu menceroboh sistem tubuh badan yang normal

b) tetapi mampu mengganas dan menmusnahkan tisu tubuh apabila terdapat toleransi di dalam sistem immuniti tubuh


Ini antara contoh yang mudah:


Apabila kulit anda melecur, lapisan pelindung fizikal telah musnah, dan lapisan fibronectin kini akan terbuka kepada serangan bakteria. Akibatnya, Staphylococcus aureus atau b - haemolytic streptococci akan berpaut kepada lapisan fibronectin ini dan mula bermaharajalela dan merosakkan tubuh badan.

Di mulut anda pula, apabila anda mengambila antibiotik yang pada asalnya untuk merawat sakit yang lain, ini akan memusnahkan normal flora dan ini memberi peluang kepada pertumbuhan pesat Candida albican, bak kata pepatah, bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Ini akan menyebabkan thrush. Situasi yang sama boleh berlaku di vagina dan kadang-kadang di dalam usus.


Itulah hakikatnya. Apabila pertahanan kita lemah dan longlai, maka senang sangatlah bagi musuh untuk memusnahkan kita. Muslim diserang dari segenap aspek.

Sebab itulah hati kita (terutamya saya) lemah. Teringat pula lagu Obat hati, yang pertama sekali baca Quran dan maknanya. Nampak sangat Muslim hari ini tak habis baca Quran dan maknanya lagi.

“Negara Islam asyik kena serang je. Sampai bila??”

Tulah pasal. Kita kita ni ramai, tetapi lemah longlai. Seharusnya kita mengambil manfaat dari kekuatan tenaga manusia (manpower) kita, seperti yang dajarkan Jamaluddin al-Afghani (1838 - 1897, dan disemadikan di Universiti Kabul, Afghanistan)

Katanya:

“Jika kekuatan jutaan kamu itu berupa lalat yang meraung-raung di telinga Inggeris, tentu kamu akan berhasil memecahkan telinga mereka”.

1 comment:

Anonymous said...

Betul2. bersatu teguh, bercerai roboh!!