Thursday, May 24

Mengapa Portugis tak serang utara Semenanjung?

Alkisahnya....
1508
: Afonso de Albuquerque menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis King Manuel I untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara (Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 buah kapal, 15300 (anggaran) bala tentera


1509
: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan di sana


Oct 1511
: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan Melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu, Hang Jebat dan Hang Kasturi) Ini menjadi mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah hampir 15,000 orang askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...


1512
: Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang pada ketika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...
Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana. Menurut riwayat, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.

Selepas seminggu...


Feb 1512
: perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso
Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Al fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah

Perisik 1,2,3
: Selamat pagi tuan (sambil bertabik)

Alfonso
: Selamat pagi

Perisik 1
: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawa Perlis, Kedah dan Pulau Pinang

Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)
Perisik 2
: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15 ribu bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3
: Betoi tu tuan...antaranya
hang sihat ka, hang buat apa, hang apa habaq, hang lagu mana, hang pi mana, hang tidoq ka, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang, ....macam macam lagi hang ada kat sana..... Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat ngeri......ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ.

(muahahahahas)

Sekadar jenaka. Yang bukan jenaka ialah, kewujudan Kesultanan Aceh di utara Sumatra telah menyelamatkan bumi Semenanjung. Serangan kerajaan Aceh pada ketika itu telah meyibukkan 'Benggali Putih' ini, dan ini secara tidak langsung menghalang Portugis daripada terus menjajah Semenanjung Tanah Melayu. Kesultanan Aceh telah terus menegakkan kerajaan Islam dengan nilai2 murninya, hingga menjadikannya pusat tumpuan pedagang selepas jatuhnya kesultanan Melayu Melaka. Kerajaan Aceh menggabungkan dirinya dengan Kerajaan Turki Uthmaniyyah dan di bawah pemerintahan Sultan Iskandar Muda, Aceh gagah sebagai pusat ilmu di rantau Nusantara. Ramai ulama2 pada zaman ni terus berusaha nak sebarkan ajaran Islam yang adil dan saksama itu kepada seluruh bangsa manusia. Islamnya Muslim di kawasan Nusantara pada hari ini berkat kesungguhan ulama2 ini menyampaikan Islam untuk semua.

Namun, kini segala-galanya telah berubah.

Aceh masih lagi menangis. Aceh masih lagi derita. Aceh terus sengsara. Kesian kat orang Aceh sekarang. Mengapa sampai begitu sekali ujian Allah menimpa? Walaupun sudah lebih dua tahun tsunami 2004 berlalu, jangan kita senang-senang melupakan peristiwa tu. Masih banyak yang boleh kita fikirkan, ambil iktibar dan lakukan sesuatu untuk membantu. Jangan tunggu tarikh 26 Disember baru nak mengenang kembali kisah tsunami sebagai iktibar kepada kita. Bila sudah 27 Disember, dah tak rasa apa2...





3 comments:

Minister Of Mind said...

benarkah begitu kuat kerajaan Acheh tika dulu?

Ibnu Hasyim said...

Tahniah, anda persembahkan sebuah lawak yang menarik. Mempunyai matlamat santai dan menambah ilmu..

Izinkan saya pinjamkan untuk mengisi blok saya..

Buy Extenze said...

I like your post and everything you share with us is current and very informative.