Thursday, December 11

kenali tiga keluarga

Mari mengenali dua jenis keluarga;

Keluarga pertama Mereka tidak mampu membayar sewa rumah RM 50 sebulan, lalu terhumban ke reban ayam.

Keluarga kedua Mereka mendiami istana dengan sewaan RM 345,833.33 sebulan, dan anda yang membayar sewa rumahnya.

Keluarga pertama ialah rakyat

keluarga kedua ialah pemimpin.

Begitulah hakikatnya walaupun pahit, terpaksa ditelan jua.

Rumah anda

Bagaimana pula dengar rumah anda? Kerap kali kita mendengar manusia mengherdik pemimpin yang membazir. Ialah, membazir itu satu hal, namun bagaimana pula dengan insan yang bercakap tu? Jangan lihat rumah yang ingin anda ingin miliki, lihat sahaja di sekeliling anda sekarang. Penuh dengan kekayaan material atau telah banyak disalurkan kepada perkara kebajikan?

Mari renung kisah dua rumah ini, dan fikir-fikirkan, di mana kedudukan anda,

Keluarga 1: Air lombong jadi minuman

miskin-di-pahang1 by you.

KUANTAN: Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Pepatah ini sesuai untuk sepasang suami isteri dan lapan anak mereka termasuk seorang yang baru berusia tiga minggu yang tinggal di sebuah rumah tidak ubah seperti reban ayam di kawasan bekas lombong, Jalan Kuantan-Muadzam Shah, dekat Gambang, di sini.

Zakaria Deraman, 42, dan Nurhamizah Mat Jusoh, 34, dari Sungai Tong, Setiu, Terengganu berhijrah ke sini, empat tahun lalu, untuk mencari rezeki dengan harapan dapat mengeluarkan keluarganya daripada belenggu kedaifan.

Bagaimanapun, apa yang dicari bukan saja masih belum ditemui, malah pasangan itu bersama anak-anaknya Nur Ain Emylia Janora, 13; Mohd Zulfikar, 11; Rosol Azi, 9; Nurain Juliana, 7; Nuratiqah, 5; Mohd Saro, 3 dan Puteri Zazani, 2, dan Fitri berusia tiga minggu terpaksa menempuh hidup lebih getir dan melarat di bandar.

Keluarga daif ini yang pernah tinggal di Kampung Seri Fajar, dekat Gambang, tiga tahun lalu dengan sewa RM50 sebulan, terpaksa menyisihkan diri ke kawasan bekas lombong itu kerana tidak mampu membayar sewa, selain dikatakan menjadi punca masalah denggi di kampung itu apabila besi buruk dikumpul untuk dijual didakwa menjadi tempat pembiakan aedes.

Agak menyedihkan keadaan isterinya baru bersalin dan belum habis pantang, manakala bayi mereka berusia tiga minggu terpaksa berdepan kehidupan yang menyulitkan di pondok usang yang turut dihurungi nyamuk dan lalat.

Pondok mereka diami di kawasan lombong itu terletak dalam persekitaran semak samun dan kotor, tiada kemudahan elektrik dan air bersih.

Kawasan bekas lombong dihuni pelbagai jenis hidupan air termasuk udang galah, ikan baung dan keli itu menjadi punca rezeki utama keluarga itu, manakala air lombong dijadikan sumber minuman, selain untuk kegunaan memasak, mandi dan membasuh pakaian.

Rezeki diperoleh tidak menentu, kadang kala dalam tempoh seminggu baru dia dapat mengumpul dua kilogram udang galah yang dijual RM25 bagi setiap kilogram, selain pelbagai jenis ikan untuk makanan harian.

“Siapa yang mahu hidup begini miskin, susah dan melarat. Orang pandang hina pada kita. Ketika tinggal di Kampung Seri Fajar anak-anak saya bermain di sekitar kawasan kampung dipandang jijik.

“Besi buruk yang saya kumpul di rumah untuk dijual dikatakan menjadi punca pembiakan aedes. Saya sedar dan akur terhadap pandangan sinis masyarakat kampung dan terpaksa mencari kawasan lain untuk dijadikan tempat berteduh mungkin buat sementara waktu.

Zakaria sekeluarga yang hidup `kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’, berkata, terdesak dengan kedaifan hidup, dia pernah menyerahkan seorang daripada anaknya kepada orang lain, kononnya mahu membantu meringankan beban.

“Malangnya, orang yang diharap meringankan beban kami sekeluarga mahukan satu perjanjian dibuat dan tidak membenarkan kami menyentuh zuriat yang kami berikan kepadanya sebagai anak angkat.

“Saya tidak boleh terima perjanjian seperti ini. Dia tidak boleh putuskan tali perhubungan kami sekeluarga. Jadi, saya terpaksa mengambil semula anak saya itu dan menyerahkan kembali motosikalnya.

“Saya sudah bertekad susah senang, makan atau tidak, biarlah kami hidup sekeluarga bersama,” katanya.

Oleh kerana ketiadaan kenderaan, Zakaria terpaksa berjalan kaki sejauh kira-kira dua kilometer untuk keluar ke jalan besar sebelum meminjam motosikal rakannya di Taman Perumahan Rakyat Gambang untuk ke bandar seperti dilakukan sebelum ini.

“Saya berharap dapat motosikal untuk menghantar anak ke sekolah. Oleh kerana ketiadaan kenderaan, kerap anak saya tidak bersekolah,” katanya yang tidak mahu pulang ke kampung mengadukan penderitaannya kerana keluarganya juga susah.

“Sekarang, lombong inilah yang menjadi sumber rezeki utama saya. Di lombong inilah saya hidup, mencari rezeki, mendapatkan sumber air, mandi dan sebagainya, walaupun orang kata di sini ada buaya.

“Syukur Alhamdulillah, setakat ini, saya tidak berdepan musibah seperti terserempak atau diserang haiwan itu,” katanya.

Ditanya pernahkah dia mencari pekerjaan tetap untuk mengubah nasib keluarganya, Zakaria yang agak pemalu berkata, dia pernah melakukan pelbagai pekerjaan, tetapi kadang kala dia membuat keputusan yang kurang bijak.

“Saya mengaku, kadang kala tersilap buat keputusan dalam hidup. Nak buat macam mana, semuanya sudah ditentukan Allah SWT. Lebih-lebih lagi sekarang, isteri saya masih dalam pantang,”katanya.

Sumber: Berita Harian 8 Jun 2007

Keluarga 2: Rakyat susah tetapi bayar hampir RM10 juta untuk istana PM/TPM

RM6.89 juta: percaya atau tidak itulah jumlah yang kerajaan Pusat bayar kepada Putrajaya Holdings bagi menyewa Seri Perdana dan Seri Satria iaitu kediaman resmi PM dan TPM kita. Seri Perdana disewa pada kadar RM4.15 juta setahun ataupun RM345, 833.33 sebulan atau RM11,527.77 sehari! Manakala Seri Satria pula RM2.74 juta setahun ataupun RM228 333.33 sebulan atau RM7,611.11 sehari! Angka berkenaan dimaklumkan dalam Dewan Rakyat semalam.


BACA LANJUT

Keluarga 3: Kau telah membuat letih pemimpin selepasmu, Abu Bakar...

Izinkan saya berkongsi sebuah kisah para sahabat, sebagai kisah keluarga ketiga. Bagi saya, tidak jemu menitiskan air mata membaca kisah kezuhudan para sahabat radiAllahu anhum.

Wafatnya Abu Bakr

Selepas kewafatan Khalifah Abu Bakr, ummat Islam mencari apa yang dimilikinya, ternyata mereka tidak menemui dari harta peninggalannya selain keldai, unta betina dan dua helai baju. Harta itu diterima Umar untuk dimasukkan ke Baitul Mal.

Imar menangis dan berkata; "Engkau telah membuat letih para khalifah selepasmu, wahai Abu Bakr.

......

"Abu Bakr, Umar, engkau telah membuat letih pemimpin ummat islam sekarang, dalam mencontohi ibadah dan hubungan kamu dengan Allah..."


7 comments:

Raf said...

Wah

Jazakallahukhair

skemi said...

Yg kaya bertambah kaya, yg susah bertambah melarat.

Pd pendapat sy, kebanyakan pemimpin kat mana2 negara pun xmo ketinggalan menonjolkan kemewahan negara masing2. Hilang sudah konsep zuhud.

Tp silapnya, sebahagian besar kemewahan tu dimanifestasikan ke atas diri pemimpin je. Individualistic. Bukan gambaran sebenar kehidupan rakyat.

aKmA said...

perlu ada pemimpin yang benar-benar faham untuk mengubah semua ini..lightofFaith, cepat orak langkah!!=)

~shida~ said...

salam kunjungan pertama..hmm..bagus untuk renungan bersama..~

joseph mikael said...

Raf - wah..bila nak belanja saya makan? kita makan simple2 je.. elakkan pembaziran & unnecessary spending.

skemi - ''menonjolkan kemewahan negara masing2''

saya suka idea ni. macam mana islam mengajar sesebuah negara menunjukkan izzahnya ye?

aKmA - ''untuk mengubah semua ini''

setiap perubahan bermula dengan langkah pertama (the first step) akma. so, when is yours?

~shida~ - salam jawapan pertama. akan ke notts ke? (nampaknya blog santai dah jadi blog izreena..hehe)

Anonymous said...

Masya Allah, tima kasih pada Firdaus kerana mengingatkan kita pasal benda ni.. Selalu tengok orang lain sampai lupa kedudukan diri sendiri..

aKmA said...

emm, i'm looking forward on that..argh, terasa diri kerdil..tapi, perlu usaha untuk mengukuhkan akidah seiring dengan pembangunan negara yang bersistemkan islam..

mampukah kita semua??usaha!!