Thursday, December 4

Usrah di City Hospital


Alhamdulillah, hari ini dapat saya berusrah di department saya dengan sahabat-sahabat - Khaleel dan Zubir.

Kami mulakan dengan Zubir menceritakan sebuat penemuan yang sangat menggemparkan. Dikatakan penggalian kerak bumi di Siberia telah menemukan para saintis dengan suara daripada bawah tanah. huh! dikatakan hasil kajian, suara itu merupakan suara manusia yang sangat ramai, dan masing-masing berteriak serentak, dan kebanyakkannya merupakan suara wanita!

Kemudiannya, kami telah berbincang dengan kisah-kisah bagaimana amal semasa hidup dikaitkan dengan tanda-tanda yang dapat dilihat pada jenazah yang soleh dan jenazah yang tholeh. Zubir telah berkongsikan cerita ketika nabi di datangi iblis, dan juga kisah hadith Jibril, apabila seorang 'lelaki' yang berpakaian putih mendatangi Rasulullah dan para sahabat untuk mengajar.

Hadith yang telah kami bincangkan ialah hadith berikut;

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud

"Fitnah itu tidur, celakalah mereka yang mengejutkannya."

Zubir menekankan peri pentingnya kalau kita berbuat salah, jangan dihebah-hebahkan dengan penuh kebanggaan. Jangan dikejutkan fitnah tersebut.

Teringat saya akan tazkirah mengenai hadith ini oleh Allahyarham Ustaz Fadzil Mohd Noor suatu ketika dahulu..(isk..isk..). Boleh la menonton hadith di bawah. (video ini panjang sangat, boleh tunggu hingga ke minit ke 6:10)



Sessi ta'aruf telah membawa saya terutamanya kepada pengakuan yang mengejutkan. Rupa-rupanya Khaleel (seorang fellow research, dan Senior Registra) beketurunan Melayu. Bapanya merupakan seorang Melayu Sri Lanka yang kini menetap di Sri Lanka! Subhanallah..what a small world..

Bahkan Zubir "al-Iraq"pun pada mulanya menyangkakan Khaleel sekadar berjenaka.

"My mother is a Malay also", kata Zubir sambil berpura-pura membuat muka serius.

''I'm not joking mannn!'' balas Khaleel.

Namun sayangnya Khaleel tidak boleh berbahasa Melayu sebagaimana bapa beliau. InshaAllah beliau akan pulang bercuti di Sri Lanka esok selama 3 minggu.

Selamat pulang Khaleel. Selamat kembali ke keluarga terchenta.


manusia tidur by you.

Firdaus, Ahmed, Dr Zubir, Dr Khaleel

No comments: