Saturday, December 6

Demi buah Tin

1) Buah tin yang dikunyah terasa amat menyelerakan, sambil menikmati pemandangan perjalanan jauh ke selatan, daripada Nottingham ke London (juru umum baru sahaja mengumumkan yang kami telah tiba di Leicester, namun perjalanan masih jauh...). Buah ini bukanlah buah segar, sebagimana yang hanya sekali pernah saya nikmati semasa di bandaraya Makkah 6 tahun yang lalu. Kalau yang segar macam kita potong buah pear!

2)Buah tin separa kering dalam paket kecil ini saya beli semalam di sebuah pasaraya. Saya sangat sukakan buah tin kerana dua sebab, yang pertama, perasaan puas apabila mengunyah biji-biji kecil di celah-celah isinya yang lembut itu, dan keduanya, kerana buah ini disebut di dalam al-Quran. Tahukah kawan-kawan surah apakah itu?

3) Mengapa bangga makan buah yang disebut secara literal di dalam Quran? Cuba tanya diri kita, jika nama nama sekolah kita disebut di dalam Quran, adakah kita akan berasa bangga? Sudah pasti pelajar, bekas pelajar dan semua staf akan berasa sangat bangga. Saya juga bangga jika ada disebut perkataan SMAP Labu di dalam al-Quran, atau jika terdapat ayat "dan masuklah kamu ke SMAPL dengan aman dan sejahtera". Bahkan bapa-bapa dan ibu-ibu pastinya akan berebut-rebut menghantar anak-anak mereka ke sekolah ini. (Amin)

Bayangkan, kalau sekolah kita masuk surat khabar pun kita dah bangga, inikan pula jika disebut di dalam Quran.

4) Seluruh dunia sekarang dipenuhi dengan pelbagai nama negara, kebanyakannya negara bangsa. Pembahagian negara-negara ini sepatutnya tidak wujud kerana kita semua merupakan ummah yang satu. Ini dek usaha jahat (tetapi gigih) musuh-musuh Islam memisahkan hati-hati manusia seluruh dunia. Namun, sekurang-kurangnya terdapat sebuah kerajaan yang juga disebut secara literal di dalam Quran, dan masih kekal hingga ke hari ini, tahukan kawan-kawan kerajaan apakah itu?

5) Andai saya rakyat asal negara tersebut, pastinya saya akan rasa.."aih..bertuahnya aku ni lahir kat sini". Tetapi sedarkah kawan-kawan yang kita semua patut rasa lebih bertuah? saya ulangi, sedarkah?

6) Ini adalah kerana bukan sahaja sepatah, mahupun satu ayat, namun seluruh isi kandungan al-Quran diturunkan kepada anda! Kepada kita semua. Bangga tak kawan-kawan?

7) inilah surat cinta kepada kita semua. Bukan artikel saya ini, tetapi al-Quran. Al-Quran ialah untuk ummat akhir zaman, dan ummat ittu ialah kita. Allah telah 'menghantar' surat cinta-Nya kepada kita. Dia cintakan kita melebihi apa yang dapat kita fikirkan. Dia menghantarnya melalui orang yang paling Dia cintai.

8) inilah kisah cinta paling agung sepanjang zaman. Paling romantis untuk kita rasa terharu dan menitiskan air mata kerana plotnya yang sungguh menghibakan. Dan kitalah para pelakonnya, maka, sudah bersediakah kita menjadi pelakon terbaik?

wallahu a'lam.

http://www.hort.purdue.edu/ext/senior/fruits/images/large/fig6.jpg

2 comments:

niesa.imana said...

salam wbt..

post yg menarik.. huhu.. kalo lakonan blum baik, harus berusaha memperbaikinya.. x semua punya bakat ntuk mnjadi plakon yg baik..
life is a learning process..
+)

Anonymous said...

"inilah kisah cinta paling agung sepanjang zaman."

kalo berkesempatan, tulislah pasal "kisah romantik" ni dgn lebih mendalam...confirm mengharukan dan menarik!!