Thursday, December 11

Dulu soviet hebat, lepas itu US, lepas itu.....

http://farm4.static.flickr.com/3045/3101064518_a2bab30d10.jpg?v=0

Melihat kepada kedudukan pingat Olimpik 1960 di Rom, kita generasi muda seakan-akan tidak percaya yang Kesatuan Soviet dahulunya sangat kuat daripada segenap aspek, termasuk sukan.

Mereka yang pertama menghantar manusia ke angkasa, dan mempunyai tanah kekuasaan yang meluas, dari timur ke barat.

Namun kini, tiada lagi Keastuan Soviet, yang ada hanya Rusia yang sudah lagi tidak bertenaga, dan negara-negara serpihannya seperti Turkmenistan, Tajikistan, Georgia (baru berperang baru-baru ini ketika Olimpik di Beijing merebut kawasan South Ossetia), dan Kazakhstan.

Namun inilah realitinya. Negara yang dibina atas konsep sosialisme ini telah pun runtuh dan ranap. Bahkan, merujuk kepada carta Olimpik di atas, tuan rumahnya iaitu Rom pun pernah menjadi kuasa besar dunia, namun , sekali lagi, tidak lagi pada masa kini.

Semuanya musnah ranap dan bangkit satu kuasa baru.

Kini kita ada Amerika Syarikat. Persoalannya, adakah mustahil untuk kuasa jahat (yang berlagak sebagai hero) dunia ini jatuh suatu hari nanti?

Ini petikan daripada artikel yang saya baca, karangan seorang peguam, Mohamed Hanipa Maidin ;

"Sehebat-hebat Amerika sebagai kuasa dunia, mereka hanya dapat mengeluh melihat kehilangan lebih dari trillion dolar wang Amerika di pasaran saham mereka, dan 700 bilion dolar wang pembayar cukai kini digunakan untuk menyelamatkan krisis ekonomi mereka yang amat tenat."

"kemeleseten ekonomi yang melanda Wall Street yang mana krisis tersebut kini telah berpindah ke 'main street' (rakyat jalanan)."

"pakar ekonomi merumuskan kemeleseten ekonomi yang melanda Amerika Syarikat dan juga United Kingdom secara khususnya bukan sahaja menyebabkan seluruh dunia mempersoalkan keutuhan sistem perbankan negara-negara tersebut, malahan keseluruhan sistem kapitalisme Anglo-Saxon juga kini dipersoalkan"

Beliau (Hanipa) telah mencadangkan beberapa artikel untuk meningkatkan kefahaman kita tentang isu kejatuhan sistem ekonomi dunia ini. Antaranya;

  • Francis Fukuyama (The Fall of American Inc.),
  • Fareed Zakaria (The Age of Bloomberg dan There is Silver Lining),
  • Zachary Karabell (Awakening From the All-American Dream),
  • Roberth Shiller (The Ownership Myth),
  • William Underhill (Dark Days For the City of London),
  • Jeffery E. Garten (We Need A New Road Map).
  • Rana Foroohaar (A New Age Of Global Capitalism Starts Now),
  • Mohamed A. El-Erian (The Storm Cloud Spread)
  • Datuk Salleh Majid di dalam Malaysian Business (In Need of A New Financial Structure)
  • Anna Taing di akhbar the Edge (Are We Too Optimistic about the Economy)


"Sistem ekonomi kapitalisme kini diakui gagal. Sosalisme juga sebelum ini telah gagal. Inilah peluang keemasan untuk dunia global mencari alternatif sistem ekonomi yang baru. Tidak seperti agama lain, Islam sudah terbukti mempunyai sistem ekonomi yang hebat dan mampu menjadi alternatif yang terbaik, jika diberi peluang."

Maka, yakinlah, sehebat manapun apa-apa sahaja di dunia ini, Allah jugalah yang MAHA HEBAT.

Lepas ini zaman Islam?
Adakah anda merasakan selepas ini zaman Islam? hmm..fikirkan semula.

Kalau kita duduk terperosok dalam bilik sahaja, masih lagi sibuk nak panjat pokok manggis memenuhkan perut sendiri, malas baca akhbar, program Islamic Society tak pergi, bangun pagi hanya memikirkan 'pagi ni nak sarapan apa?' dan sebagainya, lupakan sahaja yang Islam lah yang bakal menggantikan kapitalisme.

Islam agama haraki. Justeru, marilah kita bekerja untuk Islam (baca: kata kerja). Takbir!!

2 comments:

Anonymous said...

tersenyum ana baca entry ni..

hehehe..

ada yang tersembunyi dibalik kata2 anta di atas..

syukrallaka ya akhi..

Anonymous said...

"Kalau kita duduk terperosok dalam bilik sahaja, masih lagi sibuk nak panjat pokok manggis memenuhkan perut sendiri, malas baca akhbar, program Islamic Society tak pergi, bangun pagi hanya memikirkan 'pagi ni nak sarapan apa?' dan sebagainya, lupakan sahaja yang Islam lah yang bakal menggantikan kapitalisme."

--Alamakz..terkene pedas! neway, a gewd expression of what we (MUSLIMS) hv made 2 be.--