Sunday, December 7

Pecinta bahasa Arab


http://www.gulfnews.com/images/06/11/11/11_ae_essential_learning001_4.jpg

Hajat tidak kesampaian

Ketika dalam proses memilih tajaan dahulu, sangat teringin sangat nak melanjutkan pelajaran di Mesir. Alasannya, nak mantapkan lagi bahasa Arab. Namun, mak saya nak juga saya memilih UK sebagai destinasi melanjutkan pelajaran. Huhu..melepas peluang nak perkasakan bahasa Arab.


Hikmah

Tapi selepas berfikir panjang, saya fikir, mesti ada hikmahnya. Tambahan pula, kalau kita defy mak kita ni, mesti akan terjadi sesuatu di luar dugaan..hmm..dah banyak jadi dah..


"Ustaz, ana tak pilih Mesir..."


''Habis tu ke mana?" pintas Ustaz Zawawi, guru bahasa Arab tingkatan lima saya, pada hari Anugerah Cemerlang SPM pada 2004.


''ana pilih UK..tulah ustaz, melepas peluang nak belajar bahasa Arab''


''Tak pa (dengan slang kelate)..kat sana pun banyak peluang nak belajar bahasa Arab''


Dan kini, saya sudah tahun ketiga perubatan, saya bertanya-tanya,
betul ke boleh belajar Arab di UK?

kelas bahasa Arab

Semasa saya di tahun pertama, Islamic Society of Nottingham ada menganjurkan kelas bahasa Arab. Wow..fuiyo…memang semangat kita dibuatnya. namun sayang seribu kali sayang, kelas tersebut memang bermula betul-betul daripada basic. Saya boleh namakannya sebagai kelas ‘jawi (bukan masuk jawi ye =) ) kerana cikgu mengajar alif, baa’, taa’..dan seterusnya. Tak boleh saya nak teruskan sebab cikgu pun suruh kita balik..


Modul bahasa Arab

Ketika bersembang dengan sahabat xkyuem, saudara Isa Mustadza (kini tahun akhir di Imperial College), dia memberitahu yang dia belajar bahasa Mandarin di universiti beliau. Wah..menarik! Sahabat saya di University College Dublin pula, saudara Nizam Ishak mempelajari bahasa Perancis. Pelik saya pada mulanya, namun barulah saya menyedari yang pelajar boleh memilih modul pilihan yang terdiri daripada subjek bahasa asing, termasuk di Nottingham.


Namun, seribu kali sayang (sekali lagi), kedudukan saya sebagai pelajar perubatan di universiti ini tidak mebolehkan kami memilih sebarang modul. Semuanya telah disiapkan oleh pihak sekolah perubatan. Teringat semasa pulang bercuti summer suatu ketika dahulu dan bertemu ustazah Nuri (guru bahasa Arab di SMAPL), ‘termengah-mengah’ kita nak respon soalan-soalan bahasa Arab ustazah. Namun, sepertimana firman Allah, Allah merancang dan kita merancang, dan sesungguhnya ALlah sebaik-baik perancang (wa makaru, wa makarallah..)


Rezeki
Siapa sangka, penghijrahan saya ke Nottingham City Hospital (kira-kira 30 minit daripada kampus universiti) pada semester ini membuka peluang saya bercakap dalam bahasa Arab! Sungguh hairan bin ajaib..

Inilah antara kawan-kawan saya di department of Academic Oncology. Memang pandai-pandai belaka diorang ni. Terutamanya Ahmed, pakar statistik!


IMAG0057 by you.

Ismail

IMAG0053 by you.
Zubir

IMAG0048 by you.
Ahmed



Libya

Mereka ni bukanlah cikgu bahasa Arab, cuma mereka boleh bercakap bahasa Arab. Ismail berasal daripada Libya, dan yang menariknya, ada istilah Perancis yang saya gunakan dapat dia fahami..rupanya Libya pernah seketika di takluk orang Perancis selepas Itali berundur.


Iraq

Ahmed dan Zubir pula berasal daripada Iraq. Saya suka mendengar cerita-cerita Zubir ketika di department atau ketika di dalam bas tentang pengalaman di Iraq. Dia berada di sana sebagai seorang doktor perubatan ketika Iraq di tawan tentera US (laktanullah alaihim). Bahkan, pengumuman pelan ‘’complete withdrawal of US troops before 2011’’ baru-baru ini disambut dengan penuh kegembiraan oleh Zubir. (harap jadi la..banyak pelan-pelan ni indah khabar dari rupa..heh)

Tetapi yang paling saya seronok ialah peluang bercakap bahasa Arab dengan mereka. Memang sakan dan kelakar la..cuma saya akan paling slow..tidak mengapa, boleh improve lagi..hehe.. Walaupun tidak belajar secara formal, namun peluang memperkasakan Arab komunikasi sangat menggembirakan (yeay!)


Adik-adik di sekolah
Kepada adik-adik yang masih di sekolah dan berpeluang belajar bahasa Arab, belajar betul-betul ye..Susah nak dapat peluang belajar, lebih-lebih lagi jika semua perbiayaan telah disetelkan.


Contohnya, kalau saya nak belajar French sekarang, memang confirm kena bayaq punya. Menyesal sungguh atas ‘sifat’ malas belajar French semasa tingkatan empat dulu. Kesian Madame Sharifah bersungguh-sungguh buat kelas waktu petang. Sehinggakan ada satu kelas tu, semua pelajar lelaki tidak hadir!


Begitu juga bahasa Arab. Teringat kata-kata seorang sahabat saya di sekolah dahulu;


’’aku ni nak dapat 10 A1, boleh la..kalau 11 A1..hmmm memang tidak boleh’’


Alasannya, mustahil untuk mendapat A1 di dalam bahasa Arab Tinggi. Padahal, ada lebih kurang 5 bulan lagi sebelum SPM bermula. Memang diakui setiap orang ada cabarannya yang tersendiri, namun jangan la awal-awal lagi sudah angkat tangan!


Semuanya kerana mentaliti yang sudah terbentuk – ’’arab ni susah’’.


Di kesempatan ini saya nak mengucapkan terima kasih kepada cikgu-cikgu bahasa Arab saya semasa di sekolah;


Tingkatan 1, Ustaz Sulaiman Salleh, kini di Terengganu,

Tingkatan 2, Ustazah Zalila, kini di Skudai

Tingkatan 3, Ustazah Salwa Sheikh Ahmad, masih di SMAPL, (anak kepada Sheikh Ahmad Hj Sa'ed Linggi, dan adik kepada S.S Dato’ Hj. Mohd Murtadza B. Haji Ahmad, Mufti Kerajaan Negeri Sembilan)

Tingkatan 4, Ustaz Affendi Omar (Ustaz Apan), kini di SMKA Falahiyyah, Kelantan

Tingkatan 5, Ustaz Zawawi, baru bertukar ke USIM.


Kalau ada anak-anak ustaz atau ustazah yang google (dengan izin Dewan bahasa) nama ibu bapa masing-masing, tahulah anda, bahawa ibu bapa anda pernah mengajar bahasa Arab. Sungguh terkesan sehingga ke hari ini, maka berbanggalah anda.


Kepada yang baru habis SPM, banyakkanlah berdoa. Semoga ada keberkatan dalam apa juga keputusan peperiksaan kita itu nanti.


Amin.






6 comments:

Anonymous said...

ye,selalu menyesal bila x buat sungguh2..

menyesal tak belajar muzik betul2 dulu..

menyesal tak belajar bahasa arab betul2 masa kat sekolah menengah..

menyesal "tertido" kelas bhs ngn ph..sekarang kena baca dari awal..

menyesal..sungguh menyesal...

isyh2..

_N.Othman said...

minta izin juga utk link ur blog. Selamat menulis juga~

Anonymous said...

تهنئة للغاية الملهم قطعة من الكتابة!
الحمدلله سعيد مرة أخرى لتصبحي مثلهم أيضا...إنشأالله
برك الله فيك

aloppz said...

saya ada jumpa ustazah zalila kat skudai last year...
kesian dia...
katanya tension mengajar kat sana...

Anonymous said...

sian ustazah ye..ada number dia tak?
ko amacam perancangan cuti? pi la panjat gunung tahan tu..takde gunung cam tu kat sini..hehee

aloppz said...

no. dia saya ada...
tapi tatau dia gna lagi ke x...
kang saya send kat YM...

cuti nih? hehe~
saya akan p kedah (gulau)...
ada program under sime darby utk dak2 skolah rendah kat sana...
gunung tahan? apa kelas...
orang panjat everest jerk... hak3