Monday, May 4

Interfaith - bahagian I

Telah berlangsung sebuah interfaith dialogue di Universiti saya pada minggu lalu seperti berikut;


*******
DISTINCT AND UNDIVIDED
An intriguing public conversation about inter-religious relationships between…

1. The Reverend Dr.Graham Tomlin; Dean of St Mellitus College, London (biodata)
2. Imam Shahid Hussain; Interfaith Officer, The London Central Mosque Trust & The Islamic Cultural Centre
3. Rabbi Mark L Winer Ph.D., D.D.; Senior Rabbi, West London Synagogue



This is a Kosher Vegetarian Catered Event

DETAILS
Date: 29 April 2009 , Wednesday
Time: 18:45 - 21:00
Location: Nottingham University, LASS building (Law and Social Sciences) Room B63.


*******


Sekadar perkongsian inter-faith dialogue yang sempat saya hadiri ini...

Satu perkara yang saya kira menarik yang dipelajari ialah apabila melihat Rabbi Mark, seorang Jew yang menerima 'serangan' soalan bertalu-talu daripada seorang lagi Jew.

Sepanjang percakapan Rabii Mark, dia dilihat cuba menunjukkan Jew yang liberal dan terbuka hingga ke tahap beliau mengaku yang dia tidak observe pengasingan pemakaian baju yang diperbuat daripada linen and wool (ini dipanggil sufuukh (betulkan kalau salah) di dalam Yahudi yang bermaksud sesuatu yang diwajibkan di dalam kitab tetapi kita wajib patuh tanpa mengetahui hikmah disebaliknya. ) dan yang paling mengejutkan ialah dia mengaku yang dia tidak observe kosher food (ibaratnya Muslim kata ''I don't eat halal food).

Tanpa menafikan banyak poin positif yang dibangkitkan Rabbi Mark semalam, malangnya Rabbi mark cuba membawa pendekatan yang nampak liberal dan 'terbuka'. Tidak semua isi kitab mereka yang diambil sepenuhnya, ie, ikut suka....

Salah seorang Yahudi yang hadir turut memuji Islam kerana ketegasan yang dimiliki. Dengan merujuk kepada jumlah waktu solat, hadirin ini berkata

''when it says five, we do FIVE and not four or six times daily!''

Ini meyakinkan saya akan kehebat islam yang ada ciri-ciri sebagai agama yang tetap (istilahnya ialah thabat) & fleksible (murunah).

Tetap dari segi prinsip dan hukum tetapi anjal atau fleksibel dari segi perlaksanaannya. Sebagai contohnya: Solat adalah wajib dan perlaksanaannya boleh dibuat secara jama dan qasar bagi mereka yang bermusafir. Begitu juga ketika seseorang Muslim itu sedang sakit maka dia boleh melaksanakannya dalam keadaan duduk, baring atau bertelentang mengikut kemampuannya.

Begitu juga berkenaan isu keputusan Kabinet Malaysia baru-baru ini yang menyaksikan anak kepada pasangan yang menukar agama yang masih di bawah umur hendaklah dibesarkan mengikut agama asal ibu bapa mereka semasa melangsungkan perkahwinan. Ini merupakan suatu keputusan yang tidak bijak.

Keputusan ini nampaknya akan menakutkan rakyat memeluk Islam. Iyalah, kalau masuk Islam, akan berpisah dengan anak-anak... siapa sanggup?

Sememangnya isu ini akan membawa kepada perdebatan yang panjang melihat kepada realiti pada hari ini. Tak pe lah, boleh teruskan.

Tetapi apa yang saya nak fokuskan di sini ialah, sesungguhnya menjadi liberal agar NAMPAK
'terbuka' (emphasize added)sehingga menggadaikan prinsip bukanlah sesuatu penyelesaian yang tepat. Islam ada prinsip-prinsip yang ungul yang menjadi kekuatan dan keunikan kepada Islam itu sendiri!

Semasa semalam juga, antara perkara yang 'memeningkan' beberapa hadirin ialah berkenaan bertukar agama. Mengapa kita tidak boleh jadi dua agama serentak? ada yang mengaku dia adalah 'Christian in one hand and Jewish in the other'. Perkara ini menghantui mereka...

Subhanallah! Nampak relevant mengapa Islam sangat bertegas kepada golongan yang murtad daripada jalan Islam.

Kesimpulannya, semalam saya berbangga dengan Islam kerana antara ciri-ciri Islam ialah thabat dan murunah..

sungguh istimewa......fewwit!

No comments: