Saturday, May 2

Seloka 4 musim

Musim Luruh
Keadaannya: Daun-daun pepohon semuanya luruh dan jatuh. Banyak sangat daun2 yang jatuh, menyemakkan dan tiada berguna sehingga antara tugasna city council ialah untuk vacuum daun di jalanan!
Perbandingan: orang islam ibarat buih di lautan, banyak dan bertebaran dan lesu...


Musim Sejuk
Keadaanya: Benih pokok ada tetapi tidak mampu bercambah. Berada dalam keadaan dormant dan menunggu saat selanjutnya. Para pelajar ada yang rasa down kerana kelam dan gelapnya cepat. Siangnya suram tanpa mentari.
Perbandingan: rasa down, orang Islam akan rasa down. satu demi satu bencana jatuh kepada orang Islam. Kemiskinan, kehinaan, ditindas. Semuanya kerana penyakit akhir zaman.

Musim Bunga
kenapa keluar bunga?Daun-daun malar hijau mula memutik. Bila ada bunga, ada benih. Bungan untuk kecerian dan keindahan terdekat, tapi benih ialah warisan dan jaminan untuk masa depan. Tetapi mampukan benih ini menempuh hari mendatang dan survive?

Musim Panas
Keluarlah segala macam bunga, daun. Matahari dengan gahnya menampakkan diri dan memberikan bahangnya kepada insan. Namun, zikirnya kepada Allah berterusan. Cahaya buat seluruh alam. Islam akan bangkit dan menjadi ikutan semua. Cahayanya tidak pilih orang untuk diterangi, tetapi ornag yang memilih untuk menerima cahaya atau tidak.

Cahaya oh cahaya, ada seribu satu cahaya, namun yang mana milik ku?

1 comment:

Anonymous said...

its summer..look at the sky and its blue...makes u want to stay outside and enjoy the weather as much as u could...

as summer comes to the end;fall is now dominating...the moment where all leaves starting to change its colour from green to yellow...and then brown before it falls to the earth covering the ground..

ohh what a dark gloomy weather!!...BUT....look at the window and the snow is falling...white and pure without any impurities...

the cold starting to fade away....flowers are blooming indicating the end of winter...flowers ohh flowers...thank you for the colours...

4 seasons...what a unique seasons created by Allah...