Thursday, May 21

corat coret budak medik: episod II

Snippet 1
Semasa saya darjah 1, saya pernah terfikirkan mengapakah ayah saya tidak minat siri kartun Mighty Mouse and friends. Saya sangat meminati siri kartun yang mengandungi cerita-cerita kartun pendek ini. Setiap hari apa saya dah tidak ingat, tapi rancangan ini ditayangkan di saluran perdana pada jam 5.30 petang. Panjang juga saya fikirkan, ayah saya tidak rasa rugi ke tak tengok kartun ini.

Tapi sekarang saya faham kenapa ayah saya tak minat tonton kartun tersebut dan siri-siri yang sewaktu dengannya, termasuklah siri Flashman. Dahulu saya bersekolah sessi petang ketika rancangan Flashman mula keudara. Lalu saya minta mak saya rakamkan menggunakan pita video vhs. Tapi kini saya faham mengapa mak saya yang pergi bekerja pun tidak bersungguh-sungguh merakam dan menonton siri-siri sebegini.

Snippet 2
Dahulu apabila orang bercerita para doktor perlu on call, saya melihat ia sebagai sebuah nilai negatif yang akan semakin menjauhkan seseorang daripada kerjaya sebagai seorang doktor. Biasalah manusia yang tidak berfikir panjang, semua nak senang. Saya pun tak faham mengapa doktor boleh on call dan bekerja pada luar waktu normal sebagaimana orang lain

Biasanya orang berkerja 5 hari seminggu dan ada 2 hari cuti. Tapi kalau seantero dunia bercuti dua hari tersebut dan dua hari itu ialah dua hari yang sama, akan terhentilah seluruh tugasan dan progres kehidupan, selain sel yang terus tumbuh membesar dan pokok dan haiwan yang berterusan berzikir kepada Allah.

Lalu perlu ada orang yang kena bekerja di luar waktu norma.Tukang cuci, penjual ayam, operator telefon, para doktor, para pemandu teksi dan bas, penjual tiket di puduraya dan sebagainya...banyak lagi.

Tapi kalau kita minat dan faham apa yang kita buat, kita tak kisah apa yang kita kena buat, dan bilakah waktunya. Ada satu waktu ketika saya memulakan ward round pada jam 8 pagi, saya berjumpa dengan seorang doktor A yang ditegur oleh doktor B kerana cuba bekerja melebihi 24 jam. Doktor B kata ini semuanya money driven. Kalau tak dapat wang, mahukah individu bekerja lebih masa?

Kalaulah kita nampak money ganjaran Allah atas kerja ibadah lebih masa (overtime) kita....

Snippet 3
Sekali lagi dalam satu ward round isu alkohol terus diperbincangkan.

'I believe you are a Muslim?...and good Muslim doesn't drink alcohol, isn't it?''

tanya Doktor Christ kepada saya sebelum memasuki Side room seorang pesakit yang menderita kesan salah guna alkohol yang berlebihan.

''Yeah. But My patients had taught me a few drinks. Now I know what's a White Lightning'' jawan saya sambil disambut senyuman daripada Dr Christ dan Dr Alex pada pagi itu.

Meminum alkohol ibarat mencurahkan sambal belacan warna merah terang ke baju kita yang warna putih. Ada ke sebab nak buat kerja tak berfaedah macam tu?

Ketika sessi chit chat dengan pesakit sekarang, saya mula memasukkan elemen ''alcohol is haram'' dalam perbualan. Ada seorang pesakit yang mempunya masalah pernafasan mengatakan ''my lungs are naked'' , merujuk kondisi peparunya yang semakin teruk.

Dalam perbualan seterusnya dengan pesakit tersebut saya bertanya kepadanya berapa kuantiti alkohol yang diminumnya. Alhamdulillah dia jenis yang hanya minum setahun sekali iaitu semasa perayaan Christmas.

''Good for you. you know, if you go to liver ward, patients there had their livers naked!''

Mungkin dalam hatinya berkata ''nasib baik aku tak minum banyak...''

1 comment:

udon said...

Dr Christ seems quite to know Islam inside out... he knows that only good muslims don't drink, and not all muslims don't drink. ah malunya, dia tau jugak the existance of non-practicing muslims.

at least non-muslims dkat sini still have the idea yang all muslims shouldn't drink.

now which is bad, which is not, aku pun tatau. haha...

* * * * * *

as for analogi curah sambal dkat baju putih tu... ada faedahnya kot. tanye orang keje iklan breeze, fab etc. perbuatan itu melariskan hasil jualan produk (supposedly. who would actually fall for that?)