Friday, August 28

1 hingga 6 Ramadhan di Nottingham

Sabtu, 1 Ramadhan
Ramadhan yang dijangkakan pada mulanya akan jatuh pada hari Jumaat, dimulakan pada hari Sabtu dengan sebuah suprise yang sungguh mengejutkan, dengan kehadiran sahabat saya daripada Jerman, KA dan Iqbal. Iqbal pernah pertama kali menziarahi saya pada spring yang lepas, namun pada kali ini beliau menelefon saya dan mengatakan akan membawa sebuah kejutan, iaitu KA pu ikut sekali. KA merupaka rakan sekolah menengah yang mana kami kali terakhir bertemu pada 2002.

Subhanallah, siapa menyangka kami bertemu kembali setelah 7 tahun di bumi Nottingham dan bersama-sama menyambut Ramadhan 1430 hijriyah. Mereka tiba pada hari Khamis, dan untuk Iftar yang pertama, saya membawa mereka berbuka di rumah keluarga Baharudin, sebuah famili post grad yang popular di Nottingham. Beliau merupakan mantan Penghulu persatuan Post-Grad di NOttingham.

Berbuka dengan Nasi Arab, Mee Hun goreng, ayam panggang dan beberapa hidangan Istimewa lain ternyata satu kelainan buat sahabat Jerman, yang..oh ya, terlupa untuk dinyatakan, yang mereka berkunjung ke NOttingham daripada Jerman dengan berbasikal. Ya, menaiki basikal selama seminggu!

Ahad, 2 Ramadhan
KA dan Iqbal pulang pada hari ini. Setelah basikal di masukkan ke dalam kotak, saya menghantar mereka pulang ke stesen bas, kerana mereka akan mengambil flight pulang ke Jerman pada tengaharinya.

Iftar hari ini sungguh istimewa, masakan Saudara Shafie dan Saudara Ariff Sodri. Daging tumbuk rasanya..

Isnin, 3 Ramadhan
Harus lebih bersungguh membaca Quran dan bersedekah. Terbaca di blog seorang pemimpin negara;

Kelebihan Bersedekah Di Bulan Puasa
Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:" Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadhan.”
Riwayat at- Tirmidzi

Rugi rasanya kalau kadar (rate) sedekah kita bulan ini dan bulan sebelumnya sama sahaja...

Selasa, 4 Ramadhan
Kelas demi kelas yang dibatalkan (doktor puasa ke?) tidak melemahkan semangat saya. Kemenangan di Permatang Pasir ternyata memberikan sedikit sebanyak inspirasi, sebagai hadian dan ujian di madrasah Ramadhan, namun banyak lagi penambah baikan perlu dilakukan.
Iftar hari ini sungguh istimewa kerana menerima jemputan Dr Syed dan Kak Zue (serta Sumaiyah and her sister) untuk berbuka di rumah mereka, bersempena dengan pemergian Dr Syed, seorang doktor paedriatrik, ke Kenya untuk misi perubatan di sana. Subhanallah peluang yang dimanfaatkan sepenuhnya oleh beliau. Hidangan nasi kenduri sungguh membuka selera kami setelah menunaikan solat fardhu Maghrib secara berjemaah, bersama-sama dengan sahabat saya saudara Shafie dan saudara Alimin.

Bersolat tarawih di Masjid Madani, sebuah masjid pakistan yang bangunan asalnya merupakan sebuah gereja sungguh tenang rasanya, mendengar bacaan sang Imam yang sungguh sedap dan sempurna. Dalam perjalanan pulang daripada masjid, Dr Syed yang memandu saya pulang sempat memberikan beberapa nasihat berguna. Didoakan Dr Syed selamat dalam misi kemanusiaan di sana, inshaAllah.

Rabu, 5 Ramadhan
Selagi lagi Ramadhan tambah ceria dengan kehadiran dua orang rakan saya daripada Preston. Mereka baru saha menyambung pelajaran di UK setelah menghabiskan sessi pre-klinikal di IMU, Bukit Jalil. Azliana Alias belajar di kolej persediaan yang sama dengan saya dahulu, dan yan paling istimewa ialah Luqman Faiz, temah sesekolah dahulu. Pertemuan semula sejak 2003 sangat istimewa dan Iftar kami pada hari ini disediakan oleh saudara Shafie dengan menu yang bertajuk 'daging masak lemak'. Lembara kisah-kisah silam dibuka chapternya satu persatu...

Tazkirah oleh Brother Tajuddin setelah selesai 4 rakaat tarawih juga sungguh mengasyikan dan memberikan ilmu berguna dalam menjaga pemakanan dan bersederhana di bulan Ramadhan ini. Thanks bro...

Khamis, 6 Ramadhan
Ujian yang menduga keimanan di awal hari tidak melemahkan semangat untuk saya bersungguh-sungguh di Ante natal klinik. Dan alhamdulillah, Allah membuka peluang kepada saya untuk menyaksikan Extenal Cephalic Version yang akan dilakukan pada hari Selasa depan ke atas seorang wanita yang mengalami kandungan Breech (bayi songsang, kepala di atas).

Iftar istimewa hari inilah daging roti pita di Surau universiti yang sungguh mengasyikkan. Setelah makan, saya membawa Luqman ke rumah post grad untuk ziarah dan beramah mesra, dan berkenal-kenalan. Solat Isya' dan tarawih kami di Masjid Madani dikejutkan dengan pengumuman imam yang sedap bacaannya (antara sebab saya suka solat di masjid Madani) telah dikejarkan ke hospital kerana sakit loin sebelah kiri. Innalillahi....

Tak sempat Luqman nak bertemu dia. Tidak mengapa, kalau sudah tiada jodoh malam ini, mungkin ada rahsianya..

Tup..tup...esok menandakan sudah seminggu Ramadhan....sudah luluskah kita dalam Kolej Yayasan Ramadhan ini?

3 comments:

zue said...

salam firdaus,
masyaAllah dlm 6 hari di bln mulia nih,mcm2 pengalaman ek!tang food description tu yg kzue paling suka...org yg membaca boleh bayang betapa sedapnyer (ke sbb puasa..)..dan betapa berharga nyer nikmat masih buleh makan ni.ada org lain..dh xde selera nk mkn.Subhanallah!

mushana udon mustafa said...

daus, kem salam dkat abg bahar.

kolej yayasan ramadhan... get real bro. dah clinical year dah ko ni. haha.

fir said...

udon, abang bahar dah lama balik bro...huhu ada bahar baru je katt sini