Monday, August 3

Seks yang membunuh secara senyap

Hari ini saya ke Bestwood Park, sebuah kawasan terpencil, kira-kira 20 minit menaiki bas daripada pusat bandar Nottingham untuk sessi outreach contraception and sexual health (CASH) clinic.

Sebenarnya klinik ini bukanlah klinik sebenar. Merupakan sebuah klinik yang direka di sebuah youth club. Ia merupakan sebuah pusat santai tempat anak-anak muda datang dan berekreasi di waktu petang (selepas jam 6 petang). Terdapat sebuah dewan serbaguna dan dilengkapi dengan pemain muzik, gelanggang futsal, snoker dan bola keranjang.

Ini memang merupakan taktik dan skil Primary Care Trust, dengan meletakkan klinik contraceptive di kawasan sebegini. Klinik diletakkan di kawasan perumahan golongan bawahan, dan mudah diakses oleh penduduk sekitar. Klinik dibuka seawal 5 petang, dan dewan serba guna ini hanya dibuka pada jam 6. Oleh yang demikian, kepada mereka yang ingin hadir secara bersembunyi tanpa kelibatan kawan-kawan yang lain, boleh hadir pada jam 5 petang tersebut.

Ada remaja berusia 14 yang baru sahaja mengenali seorang jejaka beberapa bulan, lalu datang ke klinik ini untuk mendapatkan kondom. Dia menyatakan hasrat untuk melakukan hubungan seks dengan jejaka berusia 17 tahun tersebut. Maka menjadi tugas staf klinik untuk memberikan nasihat yang sewajarnya, dan panduan menggunakan alat contraceptive, seperti mengajarkan cara menggunakan kondom, dan cara memakan pil (tidak semudah makan pil dan minum air suam)

Ada seorang remaja wanita yang berusia 15 tahun, yang apabila ditanya dia tinggal dengan siapa, dia menyatakan dia tinggal bersama ibu dan partner kepada ibunya... ayahnya hilang ke mana pun, kita tak tahu. Dia pun sekarang mempunyai hubungan dengan seorang jejaka, namun dia masih lagi sexually inactive. Kalau mak makan roti canai, mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke....??

Ada seorang lagi remaja wanita, apabila ditanya tentang sexual history, pada bulan 3, dia masih belum pernah melakukan sebarang hubungan kelamin, namun menjelang Disember pada tahun yang sama, dia sudah berkali-kali melakukan hubungan seks pada usia 15 tahun. Jadi klinik ini menjadi tumpuannya untuk mendapatkan perkhidmatan pil contraceptive dan kondom buat pasangannya. Waduh, waduh, sungguh mudah maruah anak mudah tercalar, macam budak-budak nakal calrkan kereta cikgu disiplin yang mereka marahkan!

Seorang lagi remaja berusia 14 tahun yang hadir membincangkan masalah terkininnya - just had a recent split - dengan teman lelakinya kerana didapati unfaithful...begitulah sifat lelaki yang 'mengganas' dengan hawa nafsunya, saling tukar wanita dengan sewenang-wenangnya.

Inilah dia lumrah kehidupan sebenar warga barat, nun jauh di ceruk. Apabila berada di kawasan universiti, atau di kawasan bandar seperti bandar besar London, secara superficial kita dapat melihat segala yang positif belaka. Cantik, kebersihan, budi bahasa, kemajuan, dan serba serbi lagi sifat-sifat yang baik. Namun yang tidak kelihatan ialah barah yang semakin kronik di dalam masyarakat, yang melahiran golongan muda yang tiada aspirasi, dan kehilangan individu untuk mereka jadikan role model.

"I'm amazed to see all these stunning records'', kata saya kepada Joanna, CASH nurse di klinik tersebut yang berpakaian serba casual, demi untuk tidak kelihatan terlalu jururawat di kawasan sebegitu.

''Well, you should'' katanya sambil tersenyum.

''I can't see any solution for these problem. It did happened 20 years back, but it seems that more and more teenagers are having sex at an earlier age''

Beritulah luahan hati seorang nurse yang berhadapan dengan realiti masyarakat sebegini setiap hari. Dia juga berasal daripada kawasan tersebut, dan mengenali kebanyakkan daripada remaja-remaja yang datang, dan mengklasifikasikan remaja-remaja yang dirasakan Fraser Competent. Anak-anak muda semakin mabuk lantas tenggelam dalam dunia sendiri lantaran dunia yang semakin meninggalkan nilai-nilai sejagat.

Klinik ini habis pada jam 8 malam, dan sepanjang perjalanan di dalma bas, realiti masyarakat ini terus saya hadam dan fikir-fikirkan.

Ini sedang berlaku bukan sahaja di negara barat, bahkan saya berani mengata it is happening right under our nose. Anak-anak muda belia di Malaysia yang kehilangan tujuan hidup, tiada aspirasi dan wawasan for the ultimate end, sedang di ambang kerosakan..

Adus...ada segolongan yang lain pula sibuk dengan hal masing-masing. Betapa angkuh dan pentinkan diri sendiri insan...

2 comments:

mushana udon mustafa said...

just to echo your sentiment when you said "bahkan saya berani mengata it is happening right under our nose":

http://rage.com.my/writeups/story.asp?file=/2009/8/5/rage_issues/20090804183030&sec=rage_issues

muka depan Section 2 in The Star hari ini. could be fictional, but don't see the point of fictioning that.

Ibnu Hasyim said...

Saya tertarik untuk panjangkan artikel ini.. T. ksaih.