Tuesday, April 12

Nak sebut mana satu?

Apabila ada orang memberikan bantuan atau memberikan hadiah dan sumbangan kepada kita, naluri hati manusia akan membalasnya dengan kata-kata penghargaan.

Ada yg sebut 'terima kasih'.
Ada yg sebut 'thanks'
Ada yg sebut 'cheers'
Ada yg sebut 'syukran'
Ada yg sebut 'jazakallahu khayran'

Jadi, nak sebut mana satu?

Adakah sebutan kita ikut-ikutan atau faham-fahaman?
Kalau ikut-ikutan, itu yang jadi segan. Orang lain cakap, bunyi macam sedap, jadi kita pun ikut. Tapi kadang-kadang rasa macam segan, sebab macam 'baik' sangat.
Namun kalau faham-fahaman, fahaman apa jadi ikut-ikutan?

Kalau sebut terima kasih, kita mengembalikan kasih org yg telah berbuat baik kepada kita kepadanya.

Bagitu juga dengan ucapan 'thanks', 'merci', 'kamsa hamneeda', 'cheers' dan sebagainya.

'Syukran' ialah versi bahasa Arab. Sedap bunyinya. Kalau mengucapkan 'syukran', kita cuba memanifestasikan 'syukur' kepada insan yg menolong dan membantu kita itu tadi.

Kemudian datang frasa 'jazakallahu khayran' yang bermaksud 'semoga Allah menghadiahkan kebaikan kepada anda'. Hebat sebenarnya ucapan ini.

Kalau kita nilai sebaiknya, ia satu latihan pengukuhan aqidah kita kepada Allah. Apa tidaknya, setelah si individu bertungkus-lumus membantu kita, kita balasi dengan DOA dan PUJIAN kepada Allah. Sekali fikir, tidakkah pelik bunyinya?

Kita tidak tenggelam dengan kehebatan bantuan manusia itu tadi, tapi kita kagum dengan Allah yg menganugerahkan kelebihan kepada si individu yg membantu kita tadi. Lalu kepada Allahlah kita doa agar dibalas kebaikan si insan itu. Muslim sangat menghargai manusia yg suka membantu, lalu yg membantu pun mendapat doa secara percuma. Jadi situasinya menang-menang; yang dibantu untung, yang membantu pun untung.

Jadi sebesar mana kehebatan manusia kepada kita, kembalikan ingatan kita kepada Allah yang bersifat al Wahhab dan al Aziz, dengan ucapan 'jazakallahu khayran kathira'.

جزاك الله خيرًا كثيرًا

2 comments:

mushana udon mustafa said...

"You're writing the story of your life one moment at a time."

"one moment at a time" eh? seminggu ni bertalu2 ko post entry. ape cer? cecite cecite.

Sasya Suhaimi said...

haha.like.:).