Thursday, March 19

Rabbi Cohen dan John Rose

Sebentar tadi baru sahaja selesai sebuah talk anjuran Islamic Society, yang bertajuk "Unity Against Racism and Zionism". Alhamdulillah, dua speaker yang unik telah dijemput.

Speaker pertama ialah seorang Yahudi baik yang bernama Rabbi Ahron Cohen. Ini biodata beliau;

Rabbi Cohen was borne and bred in England, as was his father before him. His mother was borne in Poland and came here as a child. His grandparents came to this country from Eastern Europe approximately 100 years ago.

Rabbi Cohen is a family man (his children all now have families of their own) and being part of the Orthodox Jewish community, he and his family endeavor to live their lives entirely in accordance with the Jewish Religion.
He trained as a Rabbi but was active for many years in commerce. In more recent years he became more involved in ecclesiastical duties within the Jewish Community and was particularly involved in educating the youth.

He now spends a lot of my time spreading the important but little known message regarding the absolute opposition to Zionism held by authentic Orthodox Jewry and the fact that Judaism and Zionism are totally different concepts and are in fact diametrically opposed.

He is one of many Orthodox Jews who completely sympathise with the cause of the Palestinians in their struggle against the Zionist State. The spearhead group who are involved actively in this matter on a regular basis are called Neturei Karta meaning literally Guardians of the City but which can be loosely translated as Guardians of the Faith.

Speaker kedua ialah abang John Rose. Ini pula biodata beliau;

John Rose is the author of The Myths of Zionism. He has been a campaigner for the liberation of Palestine for many years. He has recently been speaking at the university student occupations in solidarity with Gaza and he was featured in the Independent on Sunday on February 8th.

Beberapa kisah
1. saya kagum dengan semangat dan keyakinan yang ada pada John Rose. Stelah pulang daripada Derby, saya bergegas ke Prayer Room portland untuk solat Asar kerana waktu semakin luput, dan saya telah berjanji untuk menjemput John Rose di hadapan bilik event malam ini. Setibanya saya di hadapan B62, saya bertemu dengan John buat kali pertama dan bersama beliau ialah seorang belia yahudi yang nampaknya menyokong fahaman Zionism. Maka berlangsunglah debat kecil di antara mereka. Keyakinan Abang John berhujah sangat mengagumkan, apatah lagi idea2 beliau ada yang sangat mirip dengan Islam. Padahal talk belum pun bermula....

2. Semasa nak bayar perbelanjaan perjalanan John Rose, saya memberikan beliau GBP 74 untuk tiket kereta api dan teksi pulang ke Nottingham Train Station. Selepas itu baru saya dimaklumkan yang brother Abdus Salam volunteer untuk hantar John Rose ke stesen. dengan tidak semena-mena, beliau (John)) memulangkan wang lebihan untuk teksi sebanyak GBP 7.50. Saya dah cuba tolak (tolak-tolak ayam...=)..hehehe), tetapi beliau berkeras nak pulangkan.

Terharu juga saya apabila beliau sangat jujur. Mantap montoya!

3. Rabbi Cohen pula telah mengajar sesuatu kepada kami. Rupanya good jews sebagaiman beliau tidak akan minum sebarang jus yang dihasilkan withour supervision. Ini merupakan salah satu syarat kosher food Jews yang ternyata lebih sangat ketat kriterianya. Mulanya Zamri, Presiden ISOC kami membisikkan di telinga bahawa dia nampak Rabbi Cohen tidak minum jus epal yang kami sediakan. Kemudian saya bertanya sendiri kepada Rabbi untuk kepastian. Ternyata telahan kami benar belaka...

Minta maaf Rabbi Cohen...lain kali kita layan teh tarik pula ye!

Kesimpulan
Saya nak mengucapkan terima kasih kepada semua yang hadir. Semoga kita semakin jelas akan konsep Zionism dan Racism. Sama-sama kita berusaha ke arah kemenangan Islam yang bermaksud the restoration of justice in the whole world.

Takbir!

No comments: