Saturday, November 15

Allah MAHA Adil

"...maut selepas dirempuh dan diseret sejauh lima kilometer oleh sebuah kereta..."

Membaca heading laporan berita sebuah akhbar tempatan Malaysia ini amat memilukan.

Dan membaca keseluruhan laporan berita ini, menambah keimanan kepada hari Akhirat.

Si pemandu: bawa kereta, langgar orang, heret budak tu sampai 5 km!! bukan 5 meter abang akak, 5 kilometer. Ini halfway Lembah Beringin ke Tg Malim.

Si penunggang/pembonceng: naik motor betiga, tiada lesen, tidak memakai topi keledar... (classical case)

buat pengetahuan semua, ini berlaku pada waktu malam.

Kita nak kata salah siapa? si pemandu atau si mangsa? Mungkin nampak sekali pandang ialah si pemandu, tetapi mungkin si mangsa sangat tidak visible kerana waktu malam. Habis mati katak budak ni... mungkin si pemandu tidak mematuhi halaju pemanduan, atau melanggar lampu merah? Atau si pemandu, setelah tahu dia melanggar (tak kan tak perasan dah langgar kot!!), ingin nak langgar lari, namun tak menyangka seorang telah 'dilarikan' bersamanya?

Mahkamah dunia perlu dan boleh menyelesaikan sekadar yang kita mampu. Namun Allah jugalah yang Maha Adil, dan dapat mengadili kita di mahsyar nanti.

Sebagimana dikatakan mengenai hukuman kepada Bush (anak beranak), hukuman bunuh sampai mati pun belum adil lagi kalau ikutkan kerana beliau dah membunuh beribu jiwa. Kalau geletek sampai mati pun belum padan.

Alhamdulillah adanya akhirat untuk keadilan paling saksama...

Apa-apa pun, sama2 kita bacakan al-Fatihah buat adik Hanafiz. Semoga tenang beliau di barzakh. Kita akan mengiring beliau suatu hari nanti inshaAllah.

al-Fatihah...



Bapa akan saman pemandu rempuh, seret anak 5km


MOHD. HAFIZI Suhairi ditemani ibunya, Yusnita Harun memegang erat batu nisan pusara abangnya, Mohd. Hanafiz di Tanah Perkuburan Besar, Rantau Panjang, Kelantan, semalam.

KOTA BHARU 15 Nov. - Bapa Allahyarham Mohd. Hanafiz, 10, yang maut selepas dirempuh dan diseret sejauh lima kilometer oleh sebuah kereta kelmarin akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pemandu kenderaan itu.

Suhairi Yusof (gambar), 35, yang percaya anaknya mungkin boleh diselamatkan jika tidak diseret sebegitu jauh, berkata, tidak adil membiarkan pemandu berkenaan terlepas begitu sahaja sedangkan anaknya menemui ajal dalam keadaan azab dan mengerikan.

"Saya tak percaya dia (pemandu) tidak sedar, mengapa dia tergamak biarkan anak saya dalam keadaan begitu dengan terus memecut laju. Sekiranya dia berhenti, mungkin anak saya dapat diselamatkan," ujar Suhairi ketika dihubungi hari ini.

Dalam kejadian pukul 9.15 malam Khamis lalu, Mohd. Hanafiz yang membonceng motosikal dirempuh sebuah kereta di Kampung Gual Tinggi, Rantau Panjang dan diseret sejauh lima kilometer sehingga ke pekan Rantau Panjang.

Semasa kejadian, Mohd. Hanafiz membonceng motosikal yang ditunggangi sepupunya Ridzuan Razali, 19, bersama adiknya, Mohd. Hafizi, 7, dalam perjalanan pulang ke rumah selepas membeli barang di sebuah kedai runcit berdekatan.

Sepupu mangsa, Ridzuan yang cedera parah masih dirawat di Hospital Pasir Mas manakala Mohd. Hafizi hanya menerima rawatan sebagai pesakit luar di hospital yang sama.

Dalam pada itu itu, Suhairi meminta pihak polis mengambil tindakan tegas terhadap pemandu terbabit.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner Amir Hamzah Ibrahim berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan lanjut terhadap pemandu kereta terbabit.

Katanya, pemandu itu yang telah dibebaskan dengan jaminan polis tidak akan terlepas daripada undang-undang jika terbukti melakukan kesalahan.

Selain itu, katanya, pihaknya juga boleh mengambil tindakan terhadap ibu bapa mangsa kerana membiarkan anak mereka membonceng motosikal tanpa mematuhi peraturan jalan raya.

Menurunya, beliau difahamkan, mangsa membonceng motosikal bersama adiknya tanpa memakai topi keledar dan penunggangnya pula dipercayai tidak mempunyai lesen memandu.

No comments: