Saturday, November 15

"Janganlah kita menjadi seperti Abu Lahab!"

Pada suatu hari, saya terlihat status YM sahabat saya di Dunkirk ni, saudara Azim Azizi berbunyi;

"Janganlah kita menjadi seperti Abu Lahab!"

Teruja, lalu saya pun memulakan perbincangan dengan beliau;

firdaus rahim: kenapa dengan abu lahab?

centipid_lipan: sebab dia menghalang agama
centipid_lipan: so jgnlah kite d org yg menghalang agama
centipid_lipan: jd

firdaus rahim: apa maksud menghalang agama?

centipid_lipan: maybe kite x rs, sebab kite2 ni cam tolong agama insyaallah
centipid_lipan: tp, sedar x sedar, kalaulah kite dh merancang dalam satu pasukan untuk menolong agama
centipid_lipan: tapi ade sorg dalam pasukan tu buat keje sambil lewa
centipid_lipan: lalai, tidor
centipid_lipan: akibatnye mungkin kerja2 menolong agama slow or tergendala
centipid_lipan: seolah2 menghalang agama
centipid_lipan: so ini peringatan utk aku la
centipid_lipan: jgn slow, kene bekerje seperti yg dirancang
centipid_lipan: amacam? paham?

firdaus rahim: betul2
firdaus rahim: thanks azim
firdaus rahim: aku suka dengar

Ahamdulillah, ini pun turut dikongsi oleh Arif Sodri, housemate saya. Seronok mendengar kupasan padat surah al-Lahab.

Antara kesimpulan;

1. Berusahalah bersungguh to do Islamic dakwah job.
2. Jangan halang orang ke program-program Islamik.
3. Jangan halang juga orang nak beramal.
4. Read a lot to avoid being jahil, because jahil slows you.

Al-Masad


[1]
Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama!
[2]
Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya.
[3]
Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang.
[4]
Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. -
[5]
Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.



"Janganlah kita menjadi seperti Abu Lahab!"

No comments: