Sunday, November 30

Jejak Kasih

Yang jauh kita dekatkan,
yang dekat kita mesrakan
Yang mesra kita serasi,

Sungguh syahdu dan menyedihkan pertemuan ini..Hampir bergenangan air mata ku lihat rancangan Jejak Kasih yang menjadi antara rancangan kegemaran ku lebih kurang 13 tahun yang lalu...

Terpisah
Sepasang kembar berbangsa Cina, terpisah selama 57 tahun. Takdir Allah menentukan seorang telah mengikut keluarga Melayu beragama Islam dan seorang lagi telah mengikut keluarga India dan berbangsa Buddha.

MashaAllah...terpisah secara geografi, bangsa, budaya dan paling penting sekali agama.

Pertemua perpisahan di tangan Allah. Maha Suci Allah yang telah mempertemukan dua saudara kandung ini. Sayang sekali si kembar yang berada di Singapura (Rama'i) masih belum mendapat hidayah Islam.

Akan tetapi, adakah kita perlu menanti semua orang memeluk agama Islam sebagaimana si kembar (Halimah) yang tinggal bersama-sama keluarga Muslim ? Mengikut Islam suasana? Kalau dihumban ke keluarga Kristian, maka menjadi Kristian?

Natrah
Ini mengingatkan saya akan kisah Natrah, seorang gadis Belanda yang dibesarkan dalam keluarga Muslim, kemudian gadis Muslim ini dirampas dan dikembalikan ke dalam keluarga Kristian. Antara yang 'mengorbankan' diri mempertahanakan aqidah Islam Natrah ialah saudara Burhanuddin Al-Helmy, antara tokoh terulung di zaman pertengahan abad lepas...sehingga dimasukkan ke dalam penjara..Subhanallah... inilah pengorbanan tokoh sejati..

Kepada yang ingin tahu lanjut, boleh search dahulu di Google tentang kisah tragis ini..



No comments: